Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

In onderstaande afbeeldingen worden de gegevens van het gemeentebrede risicoprofiel en het risicoprofiel coronacrisis samengevat weergegeven:

Hieronder worden de belangrijkste risico's gepresenteerd en toegelicht, die samen ongeveer 70% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van € 31,3 miljoen voor het risicoprofiel.

Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijkste risico's per programma:

Risicogebeurtenis

Kans

Geld

Geld (Max)

Risico score

Invloed (%)

Gewijzigd t.o.v. Jaarverslag 2019

S00 Bestuur, dienstverlening en financiën

Bedrijfsvoering

begrotingsrisico:

Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat onvoorziene tegenvallers binnen bedrijfsvoering niet kunnen worden opgevangen binnen de BR Bedrijfsvoering. Daarnaast doet het risico zich voor dat de reeds ingeboekte taakstelling op De Connectie niet wordt gerealiseerd.

3

5

€ 5.000.000

15

7,6%

Ongewijzigd

De Connectie

begrotingsrisico:

De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt:
•overige risico's die samenhangen met de Connectie (maximaal financieel gevolg € 2.000.000);
•BTW: het risico op kostprijsverhogende BTW als gevolg van de verzelfstandiging van De Connectie (maximaal financieel gevolg €170.000);
•frictie: risico op frictiekosten als gevolg van: boventalligheid; wegvallen dienstverlening aan De Connectie; afbouw formatie door harmonisering (ongekwantificeerd);
•desintegratie huisvesting: risico als gevolg van leegstaande panden doordat De Connectie een andere vestigingsplaats kiest (ongekwantificeerd);
•outputfinanciering: risico dat de invoering van outputfinanciering een hogere bijdrage voor Arnhem tot gevolg heeft. (ongekwantificeerd)

4

5

€ 2.200.000

20

3,8%

Gewijzigd (-)

Overhead-dekking

begrotingsrisico:

Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden.

5

3

€ 480.000

15

1,7%

Gewijzigd (-)

S01 Veiligheid

Experiment gesloten Coffeeshopketen

begrotingsrisico:

Het Rijk experimenteert met een aantal gemeenten waaronder Arnhem met een gesloten coffeeshopketen, nog niet duidelijk is of de middelen van het Rijk toereikend zijn.

5

3

€ 500.000

15

1,2%

Ongewijzigd

S03 Economie

Uitstel Huurindexatie

coronarisico:

Normaal gesproken worden de meeste huurcontracten per 1 mei geïndexeerd. Uitstel van de indexering met een half jaar naar 1 november kost € 138.000. Het risico bestaat dat ook per 1 november niet kan worden geïndexeerd. Dat zou betekenen dat de huuropbrengsten structureel met rond de € 280.000 worden verlaagd.

5

3

€ 280.000

15

0,5%

Nieuw

S04 Onderwijs

BENG-eisen Onderwijshuisvesting

begrotingsrisico:

Vanuit het rijk is aangegeven dat per 1-1-2021 het bouwbesluit zal worden aangepast met daarin de definitieve BENG-eisen. De verwachting is dat hierdoor de bouwkosten van schoolgebouwen zullen gaan toenemen. Een eerste grove schatting is dat dit een stijging van de investeringsbedragen vanaf 2022 met circa 10% betekent. Dat betekent een stijging van het investeringsvolume met ongeveer € 5 miljoen. Eind juni zal er een exactere berekening beschikbaar komen.

5

5

€ 5.000.000

25

15,3%

Gewijzigd (+)

S05 Cultuur

Stadstheater/Lauwersgracht alliantie

begrotingsrisico:

Mogelijk extra kosten van onderhoud om de Schouwburg langer in de lucht te houden zolang nog niet is gebouwd, en/of eventuele financiële gevolgen in de exploitatie indien voorstellingen door slechte staat van onderhoud gebouw geannuleerd moeten worden.

4

5

€ 1.500.000

20

2,1%

Gewijzigd (+)

S06 Participatie en armoedebestrijding

Scalabor Afwaarderingsrisico

begrotingsrisico:

Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken:
•onvoldoende verandervermogen binnen het werkbedrijf leidt tot onvoldoende resultaten op het punt van arbeidsontwikkeling, doorstroming naar werk en financiële resultaten;
•onvoldoende benutting SW-werkplekken en onvoldoende rendabel maken van een SW-werkplek;
•onvoldoende inkoop P-wet trajecten (inwoners met een bijstandsuitkering) door gemeenten. Het bedrijfsplan Scalabor biedt arbeidsontwikkeldiensten aan voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet;
•onvoldoende aanbod van werk, oorzaken: 1. gemeente koopt groen en schoonmaak liever elders in, 2. mogelijke beperkingen in het aanbestedingsrecht;
•overige gemeenten zouden ervoor kunnen kiezen om na 5 jaar geteld vanaf de start in 2018 geen nieuwe DVO af te sluiten met Scalabor. Ook op dit onderdeel zal de gemeente de feitelijke ontwikkelingen volgen.

3

5

€ 3.500.000

15

3,5%

Ongewijzigd

Re-integratiebudget - Beschut werk en banenafspraak

begrotingsrisico:

In de afgelopen jaren heeft het rijk de gemeenten verplicht om een faciliteit beschut werk aan te bieden. Arnhem voert deze wet uit, echter er is voor gekozen om hier niet actief op in te zetten (we hebben een alternatief: activerend werk). Het risico is dat Arnhem meer toekenningen beschut werk ontvangt en/of dat de keuze wordt gemaakt om actief in te zetten op beschut werk. Hiervoor is momenteel geen ruimte binnen het re-integratiebudget. Volledig meebewegen met de theoretische taakstelling van het Rijk betekent:
2020: taakstelling 156; gerealiseerd circa 30. Een risico van 126 beschut werkers voor € 16.500 per beschut werker resulteert in een risico van ongeveer € 2 miljoen. Taakstelling neemt de komende jaren toe.
Daarnaast is er een banenafspraak met het rijk. De realisatie hiervan staat onder druk. De komende jaren zal het aantal mensen dat hiervoor in aanmerking komt toenemen om de afgesproken doelstelling te halen. Het risico is dat ook hiervoor geen ruimte is in het re-integratiebudget. Op dit moment nog een pro memorie post maar het zal zeer waarschijnlijk de komende jaren oplopen.

4

5

€ 2.000.000

20

2,9%

Gewijzigd (-)

Inkomensregelingen (BUIG); verhoogde instroom, vertraagde uitstroom

begrotingsrisico:

We zien het aantal bijstandsaanvragen fors toenemen. Samen met een vertraging in de uitstroom leidt dit tot een hoger bijstandsbestand. Dit leidt, afhankelijk van wat het Rijk doet met de financiering, mogelijk tot een groter tekort op de BUIG. Het oplopen van het bestand komt zowel voort uit een verhoging van de instroom (Jongeren/Schoolverlaters; instroom vanuit WW; ondernemers die na het gebruik van de Tozo regeling structureel afhankelijk worden van bijstand) als op dit moment een vertraging van de uitstroom (minder geschikt werk; vertraging in werkfit maken inwoners; op afstand werken waardoor onder andere minder fysieke handhavingscontroles kunnen worden uitgevoerd).
Op de langere termijn is onduidelijk wat de effecten zullen zijn. Wat zijn de gevolgen van het virus voor de economie en daarmee werkgelegenheid? In hoeverre zijn bedrijven bereid mensen met een afstand tot de arbeidmarkt aan te nemen? Moeten we vanuit de gemeente het beleid aanpassen?
De hoogte van het risico is onzeker. Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, wel een maximaal eigen risico van 10% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Op basis van het huidige BUIG budget bedraagt het maximaal eigen risico voor 2020 € 10,5 miljoen. Omdat in de begroting reeds rekening wordt gehouden met een tekort bestaat er nog een financieel risico van € 1,8 miljoen.

4

5

€ 1.800.000

20

2,6%

Gewijzigd (-)

Omzetderving Scalabor

coronarisico:

Door de huidige ontwikkelingen staat het resultaat en daarmee de dividenduitkeringen van Scalabor de komende jaren onder druk. Hiervoor kan de compensatie van het rijk gebruikt worden (€ 1,3 mln). Daarnaast staat Arnhem garant voor een krediet van Scalabor van € 750 duizend. Mogelijk wordt hierop in komende jaren een beroep gedaan.

3

5

€ 1.350.000

15

1,4%

Gewijzigd (+)

Schulddienstverlening

coronarisico:

Er waren nog geen signalen dat er meer inwoners in de schulden zijn gekomen door Corona. Het aantal aanvragen was zelfs door Corona afgenomen, omdat gesprekken nu telefonisch gaan i.p.v "live".
Verwacht wordt dat komende periode meer aanvragen zullen komen, onder andere vanuit ondernemers. De kosten van mogelijke trajecten vallen niet allemaal in 2020, daarom is een risico opgenomen van 0 tot € 250.000. Voor 2021 bedraagt het risico € 500.000, omdat we verwachten dat het merendeel van de kosten pas in 2021 zal komen.

5

4

€ 750.000

20

1,4%

Nieuw

Invordering (W&I)

coronarisico:

Doordat er een groter beroep wordt gedaan op onze (bestaande) regelingen en we ook "makkelijker" verstrekken, neemt het risico op oninbaarheid toe. Aanvullend kunnen als gevolg van het verstrekken van de (voorschotten voor) Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) ook vorderingen ontstaan.
Op basis van bovenstaande neemt de kans op oninbaarheid toe. Wat de omvang hiervan is, is nog niet goed in te schatten (mede omdat voor de Tozo regeling nog niet bekend is of dit voor risico van de gemeenten komt of van het Rijk). Tevens is voor 2020 een nieuwe vorm van debiteurenbeleid ingesteld met nieuwe kwijtscheldingstermijnen. Ook dit effect zal invloed hebben, waardoor het maken van een inschatting lastig is.

5

3

€ 250.000

15

0,5%

Nieuw

Armoede; toename gebruik inkomensondersteunende maatregelen

coronarisico:

Aangezien de coronacrisis tot economische teruggang leidt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen, de instroom vanuit WW en dus ook het gebruik van armoederegelingen toe. De omvang van de toename is zeer afhankelijk van de verdere economische ontwikkelingen. De scenario's lopen hierin uiteen. Effecten zullen zich voor doen vanaf de tweede helft van 2020, met een doorwerking in 2021. Er zijn nog geen signalen dat er al meer aanvragen voor armoederegelingen binnenkomen. In het risicoprofiel hebben we opgenomen dat er wel een grotere vraag wordt verwacht, impact voor 2020 en 2021 tot € 250.000.

5

3

€ 250.000

15

0,5%

Nieuw

S07 Zorg

Sociaal domein - Maatregelen

begrotingsrisico:

Er zijn maatregelen vastgesteld om de oplopende zorgkosten te beperken en waar mogelijk terug te dringen. Deze maatregelen gaan als vanzelfsprekend gepaard met een bepaalde mate van onzekerheid. Daarbij is de implementatiedatum vertraagd van 1 januari naar 1 februari, dit heeft effect op de realisatie van de taakstelling.

3

5

€ 4.900.000

15

5,0%

Ongewijzigd

Opbrengst Taskforce jeugd

begrotingsrisico:

Ondanks de maatregelen die genomen zijn, stijgen de kosten van de jeugdzorg meer dan we hadden voorzien. Om deze reden is een taskforce opgericht die de opdracht heeft om aanvullende maatregelen te formuleren ter hoogte van € 5 miljoen. Er is echter een risico dat dit bedrag niet wordt gehaald. Dit komt doordat er bestuurlijk nog geen besluitvorming is over de maatregelen en de maatregelen nog niet volledig zijn uitgewerkt, o.a. wat betreft financiële effecten. Daarnaast weten we niet of de effecten van de maatregelen worden gerealiseerd.

3

5

€ 4.000.000

15

4,1%

Ongewijzigd

Volumegroei 2021

begrotingsrisico:

Alhoewel we beter in staat zijn de volume ontwikkeling te monitoren en te prognosticeren, gaan prognoses altijd gepaard met een bepaalde onzekerheid. Gelet op deze onzekerheid wordt de volumestijging zorg als risico verdisconteerd in het weerstandsvermogen.

5

4

€ 1.000.000

20

2,4%

Ongewijzigd

Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet

begrotingsrisico:

Het Rijk bereidt een aanpassing van het huidige woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet voor per 1 januari 2022. Het woonplaatsbeginsel bepaalt welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de jeugdzorg van een jeugdige. Uitgangspunt in de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel wordt de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP). Dit vervangt het huidige woonplaatsbeginsel, waarbij verblijfsregistratie van het (ouderlijk) gezag incl. voogdij bepalend is voor de verantwoordelijke gemeente.
De nieuwe definitie wordt van toepassing op jeugdhulp zonder verblijf. Bij jeugdhulp met verblijf wordt het uitgangspunt dat als woonplaats geldt de gemeente waar de jeugdige onmiddellijk voorafgaande aan zijn verblijf zijn woonadres in de zin van de Wet basisregistratie personen had. De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft daardoor verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor deze jeugdige.
Deze aanpassing heeft een omvangrijke eenmalige (administratieve) overdracht van jeugdige cliënten tussen gemeenten tot gevolg, benevens financiële herverdeeleffecten, zowel qua verdeelmodel als qua zorglasten. Eerste en voorlopige doorrekeningen van het CBS van de herverdeeleffecten van deze zorgbudgeten en -lasten zijn voor gemeenten beschikbaar gekomen. Arnhem zou er op basis van deze eerste berekeningen per saldo (dus budgettaire en zorgeffecten tezamen genomen) afgerond € 1,7 miljoen op achteruit gaan.

3

5

€ 1.700.000

15

1,7%

Ongewijzigd

Doelgroepenvervoer - volumegroei

begrotingsrisico:

Er is sprake van een volumegroei binnen het doelgroepenvervoer. Analyses van dit gebruik laten vanaf de start van AVAN over de gehele linie een toename zien. Uit landelijke analyses volgt de verwachting dat deze toename zich vanaf 2020 door blijft zetten. Gelet op de resultaten in 2019 volgt AVAN deze landelijke ontwikkelingen.
Ter bepaling van de hoeveelheid wordt door de BVO DRAN als basis het gemiddelde genomen van de laatste 4 maanden van het voorgaande jaar. De ervaring leert dat dit gemiddelde een goede indicatie is voor de eerste 6 maanden van het nieuwe jaar. Vanaf de 7e maand van het nieuwe jaar wordt rekening gehouden met een verdere toename ten opzichte van het eerste half jaar van het gebruik van vervoer in het kader van Jeugdwet (+15%), Dagbesteding (+5%), Leerlingenvervoer (+5%) en Vraagafhankelijk vervoer (+10%). Ondanks de genomen beleidsmaatregelen wordt verwacht dat ook in Arnhem het volume blijft stijgen en daarom moet er rekening gehouden worden met een stijging van de vervoerskosten.

5

4

€ 800.000

20

1,5%

Ongewijzigd

Grotere zorgvraag na crisis

coronarisico:

Na de coronacrisis ontstaat mogelijk een toename in zorgvraag. Bv. door verergering van hulpvragen die niet konden worden opgepakt, een stuwmeer aan achterstallige hulpvragen, maar ook terugval van cliënten. Conform het advies van de VNG worden de zorgaanbieders doorbetaald, maar dat betekent niet dat de zorgvraag minder wordt of verdwijnt. Mogelijk wordt deze dus nog 'ingehaald' na deze crisis, waardoor de totale kosten alsnog hoger uitkomen.
Compensatie hiervoor wordt nog nader uitgewerkt en is onzeker. Het genoemde bedrag gaat uit van een tijdelijke toename van 10% van ambulante zorgproducten (begeleiding Wmo en Jeugdwet en behandeling Jeugdwet) in de drie tot zes maanden vanaf juni. We kunnen nog niet voorzien welke periode reëel is. Het kan ook langer zijn.

5

5

€ 2.100.000

20

1,1%

Nieuw

Gevolgen beperktere toetsing nieuwe contracten zorgaanbieders

coronarisico:

Er loopt een inkooptraject om tot een nieuwe contractering van zorgaanbieders per 1 juli 2020 te komen. Producteisen en -omschrijvingen zijn aangescherpt en het is de bedoeling dat er minder aanbieders dan nu worden gecontracteerd. Dit moet leiden tot een overzichtelijker aanbiederslandschap en lagere kosten. Het lijkt erop dat het inkooptraject geen vertraging oploopt. Er vinden wel discussies plaats over de mate waarin onder de huidige coronamaatregelen aanbieders voldoende kwalitatief getoetst kunnen worden. Dit kan een negatieve impact hebben op de voorziene besparing.

5

3

€ 300.000

15

0,5%

Nieuw

S08 Welzijn en inclusie

Extra locaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor inwoners zonder corona

coronarisico:

Naast de huidige voorzieningen zijn andere locaties geopend om opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM te verlenen en extra locatie geopend voor de opvang van daklozen met ziekteverschijnselen. Het gaat om opvang in een passagiersschip en het klooster in Huissen. Het Rijk heeft toegezegd gemeenten hiervoor te compenseren voor 2020. Het is nog onduidelijk welke kosten doorlopen naar 2021.
Opvang moet anders georganiseerd worden, zodat afstand 1,5 meter handhaven en 1 of 2 persoonskamers voor daklozen mogelijk is. Inzet is op het versneld realiseren van geschikte woningen voor daklozen, zodat met minder opvangcapaciteit (maar ruimer opgezet) volstaan kan worden. Lukt dit niet tijdig of helemaal niet, dan is - tijdelijk of permanent - uitbreiding van de bestaande opvangcapaciteit nodig.

5

5

€ 2.000.000

25

3,7%

Nieuw

S09 Gezondheid en sport

Wegvallen inkomsten Sportverenigingen

coronarisico:

Sportverenigingen met een eigen accommodatie zien hun inkomsten sterk teruglopen. De helft van de inkomsten zoals onder andere baromzet, ophalen oud papier en sponsorgeld valt weg.
Om een goed beeld van de consequenties te krijgen is de Arnhemse Sportfederatie gevraagd een inventarisatie te doen bij de Arnhemse verenigingen en sportaanbieders.
Sportverenigingen die bij de gemeente (bij ons Sportbedrijf) hun accommodatie huren, krijgen kwijtschelding vanaf moment sluiting tot 1 juni. Hiervoor is door minister Van Rijn een compensatieregeling in het leven geroepen. Deze compensatieregeling voorziet ook in een tegemoetkoming voor sportverenigingen met een eigen accommodatie. Doordat de huisvestingskosten (deels) worden gecompenseerd voor de tijd van sluiting, zal de druk op de exploitatie van de sportverenigingen er grotendeels af zijn

5

3

€ 300.000

15

0,7%

Nieuw

S12 Wonen en leefomgeving

Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering

begrotingsrisico:

Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor het spijkerkwartier.
Het onderhavige voorbereidingsbesluit loopt vooruit op het facetbestemmingsplan.
Dit facetbestemmingsplan zal de in het huidige bestemmingsplan geldende bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren beperken. Dit kan na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan leiden tot planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden.

3

5

€ 2.700.000

15

2,7%

Ongewijzigd

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54