In onderstaande afbeeldingen worden de gegevens van het gemeentebrede risicoprofiel en het risicoprofiel coronacrisis samengevat weergegeven:
Hieronder worden de belangrijkste risico's gepresenteerd en toegelicht, die samen ongeveer 70% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van € 31,3 miljoen voor het risicoprofiel.
Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijkste risico's per programma:
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. Jaarverslag 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||||
Bedrijfsvoering | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat onvoorziene tegenvallers binnen bedrijfsvoering niet kunnen worden opgevangen binnen de BR Bedrijfsvoering. Daarnaast doet het risico zich voor dat de reeds ingeboekte taakstelling op De Connectie niet wordt gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 5.000.000 | 15 | 7,6% | Ongewijzigd | |
De Connectie | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 2.200.000 | 20 | 3,8% | Gewijzigd (-) | |
Overhead-dekking | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden. | ||||||
5 | 3 | € 480.000 | 15 | 1,7% | Gewijzigd (-) | |
S01 Veiligheid | ||||||
Experiment gesloten Coffeeshopketen | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het Rijk experimenteert met een aantal gemeenten waaronder Arnhem met een gesloten coffeeshopketen, nog niet duidelijk is of de middelen van het Rijk toereikend zijn. | ||||||
5 | 3 | € 500.000 | 15 | 1,2% | Ongewijzigd | |
S03 Economie | ||||||
Uitstel Huurindexatie | ||||||
coronarisico: | ||||||
Normaal gesproken worden de meeste huurcontracten per 1 mei geïndexeerd. Uitstel van de indexering met een half jaar naar 1 november kost € 138.000. Het risico bestaat dat ook per 1 november niet kan worden geïndexeerd. Dat zou betekenen dat de huuropbrengsten structureel met rond de € 280.000 worden verlaagd. | ||||||
5 | 3 | € 280.000 | 15 | 0,5% | Nieuw | |
S04 Onderwijs | ||||||
BENG-eisen Onderwijshuisvesting | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Vanuit het rijk is aangegeven dat per 1-1-2021 het bouwbesluit zal worden aangepast met daarin de definitieve BENG-eisen. De verwachting is dat hierdoor de bouwkosten van schoolgebouwen zullen gaan toenemen. Een eerste grove schatting is dat dit een stijging van de investeringsbedragen vanaf 2022 met circa 10% betekent. Dat betekent een stijging van het investeringsvolume met ongeveer € 5 miljoen. Eind juni zal er een exactere berekening beschikbaar komen. | ||||||
5 | 5 | € 5.000.000 | 25 | 15,3% | Gewijzigd (+) | |
S05 Cultuur | ||||||
Stadstheater/Lauwersgracht alliantie | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Mogelijk extra kosten van onderhoud om de Schouwburg langer in de lucht te houden zolang nog niet is gebouwd, en/of eventuele financiële gevolgen in de exploitatie indien voorstellingen door slechte staat van onderhoud gebouw geannuleerd moeten worden. | ||||||
4 | 5 | € 1.500.000 | 20 | 2,1% | Gewijzigd (+) | |
S06 Participatie en armoedebestrijding | ||||||
Scalabor Afwaarderingsrisico | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken: | ||||||
3 | 5 | € 3.500.000 | 15 | 3,5% | Ongewijzigd | |
Re-integratiebudget - Beschut werk en banenafspraak | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
In de afgelopen jaren heeft het rijk de gemeenten verplicht om een faciliteit beschut werk aan te bieden. Arnhem voert deze wet uit, echter er is voor gekozen om hier niet actief op in te zetten (we hebben een alternatief: activerend werk). Het risico is dat Arnhem meer toekenningen beschut werk ontvangt en/of dat de keuze wordt gemaakt om actief in te zetten op beschut werk. Hiervoor is momenteel geen ruimte binnen het re-integratiebudget. Volledig meebewegen met de theoretische taakstelling van het Rijk betekent: | ||||||
4 | 5 | € 2.000.000 | 20 | 2,9% | Gewijzigd (-) | |
Inkomensregelingen (BUIG); verhoogde instroom, vertraagde uitstroom | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
We zien het aantal bijstandsaanvragen fors toenemen. Samen met een vertraging in de uitstroom leidt dit tot een hoger bijstandsbestand. Dit leidt, afhankelijk van wat het Rijk doet met de financiering, mogelijk tot een groter tekort op de BUIG. Het oplopen van het bestand komt zowel voort uit een verhoging van de instroom (Jongeren/Schoolverlaters; instroom vanuit WW; ondernemers die na het gebruik van de Tozo regeling structureel afhankelijk worden van bijstand) als op dit moment een vertraging van de uitstroom (minder geschikt werk; vertraging in werkfit maken inwoners; op afstand werken waardoor onder andere minder fysieke handhavingscontroles kunnen worden uitgevoerd). | ||||||
4 | 5 | € 1.800.000 | 20 | 2,6% | Gewijzigd (-) | |
Omzetderving Scalabor | ||||||
coronarisico: | ||||||
Door de huidige ontwikkelingen staat het resultaat en daarmee de dividenduitkeringen van Scalabor de komende jaren onder druk. Hiervoor kan de compensatie van het rijk gebruikt worden (€ 1,3 mln). Daarnaast staat Arnhem garant voor een krediet van Scalabor van € 750 duizend. Mogelijk wordt hierop in komende jaren een beroep gedaan. | ||||||
3 | 5 | € 1.350.000 | 15 | 1,4% | Gewijzigd (+) | |
Schulddienstverlening | ||||||
coronarisico: | ||||||
Er waren nog geen signalen dat er meer inwoners in de schulden zijn gekomen door Corona. Het aantal aanvragen was zelfs door Corona afgenomen, omdat gesprekken nu telefonisch gaan i.p.v "live". | ||||||
5 | 4 | € 750.000 | 20 | 1,4% | Nieuw | |
Invordering (W&I) | ||||||
coronarisico: | ||||||
Doordat er een groter beroep wordt gedaan op onze (bestaande) regelingen en we ook "makkelijker" verstrekken, neemt het risico op oninbaarheid toe. Aanvullend kunnen als gevolg van het verstrekken van de (voorschotten voor) Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Tozo) ook vorderingen ontstaan. | ||||||
5 | 3 | € 250.000 | 15 | 0,5% | Nieuw | |
Armoede; toename gebruik inkomensondersteunende maatregelen | ||||||
coronarisico: | ||||||
Aangezien de coronacrisis tot economische teruggang leidt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen, de instroom vanuit WW en dus ook het gebruik van armoederegelingen toe. De omvang van de toename is zeer afhankelijk van de verdere economische ontwikkelingen. De scenario's lopen hierin uiteen. Effecten zullen zich voor doen vanaf de tweede helft van 2020, met een doorwerking in 2021. Er zijn nog geen signalen dat er al meer aanvragen voor armoederegelingen binnenkomen. In het risicoprofiel hebben we opgenomen dat er wel een grotere vraag wordt verwacht, impact voor 2020 en 2021 tot € 250.000. | ||||||
5 | 3 | € 250.000 | 15 | 0,5% | Nieuw | |
S07 Zorg | ||||||
Sociaal domein - Maatregelen | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Er zijn maatregelen vastgesteld om de oplopende zorgkosten te beperken en waar mogelijk terug te dringen. Deze maatregelen gaan als vanzelfsprekend gepaard met een bepaalde mate van onzekerheid. Daarbij is de implementatiedatum vertraagd van 1 januari naar 1 februari, dit heeft effect op de realisatie van de taakstelling. | ||||||
3 | 5 | € 4.900.000 | 15 | 5,0% | Ongewijzigd | |
Opbrengst Taskforce jeugd | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Ondanks de maatregelen die genomen zijn, stijgen de kosten van de jeugdzorg meer dan we hadden voorzien. Om deze reden is een taskforce opgericht die de opdracht heeft om aanvullende maatregelen te formuleren ter hoogte van € 5 miljoen. Er is echter een risico dat dit bedrag niet wordt gehaald. Dit komt doordat er bestuurlijk nog geen besluitvorming is over de maatregelen en de maatregelen nog niet volledig zijn uitgewerkt, o.a. wat betreft financiële effecten. Daarnaast weten we niet of de effecten van de maatregelen worden gerealiseerd. | ||||||
3 | 5 | € 4.000.000 | 15 | 4,1% | Ongewijzigd | |
Volumegroei 2021 | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Alhoewel we beter in staat zijn de volume ontwikkeling te monitoren en te prognosticeren, gaan prognoses altijd gepaard met een bepaalde onzekerheid. Gelet op deze onzekerheid wordt de volumestijging zorg als risico verdisconteerd in het weerstandsvermogen. | ||||||
5 | 4 | € 1.000.000 | 20 | 2,4% | Ongewijzigd | |
Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het Rijk bereidt een aanpassing van het huidige woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet voor per 1 januari 2022. Het woonplaatsbeginsel bepaalt welke gemeente inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de jeugdzorg van een jeugdige. Uitgangspunt in de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel wordt de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP). Dit vervangt het huidige woonplaatsbeginsel, waarbij verblijfsregistratie van het (ouderlijk) gezag incl. voogdij bepalend is voor de verantwoordelijke gemeente. | ||||||
3 | 5 | € 1.700.000 | 15 | 1,7% | Ongewijzigd | |
Doelgroepenvervoer - volumegroei | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Er is sprake van een volumegroei binnen het doelgroepenvervoer. Analyses van dit gebruik laten vanaf de start van AVAN over de gehele linie een toename zien. Uit landelijke analyses volgt de verwachting dat deze toename zich vanaf 2020 door blijft zetten. Gelet op de resultaten in 2019 volgt AVAN deze landelijke ontwikkelingen. | ||||||
5 | 4 | € 800.000 | 20 | 1,5% | Ongewijzigd | |
Grotere zorgvraag na crisis | ||||||
coronarisico: | ||||||
Na de coronacrisis ontstaat mogelijk een toename in zorgvraag. Bv. door verergering van hulpvragen die niet konden worden opgepakt, een stuwmeer aan achterstallige hulpvragen, maar ook terugval van cliënten. Conform het advies van de VNG worden de zorgaanbieders doorbetaald, maar dat betekent niet dat de zorgvraag minder wordt of verdwijnt. Mogelijk wordt deze dus nog 'ingehaald' na deze crisis, waardoor de totale kosten alsnog hoger uitkomen. | ||||||
5 | 5 | € 2.100.000 | 20 | 1,1% | Nieuw | |
Gevolgen beperktere toetsing nieuwe contracten zorgaanbieders | ||||||
coronarisico: | ||||||
Er loopt een inkooptraject om tot een nieuwe contractering van zorgaanbieders per 1 juli 2020 te komen. Producteisen en -omschrijvingen zijn aangescherpt en het is de bedoeling dat er minder aanbieders dan nu worden gecontracteerd. Dit moet leiden tot een overzichtelijker aanbiederslandschap en lagere kosten. Het lijkt erop dat het inkooptraject geen vertraging oploopt. Er vinden wel discussies plaats over de mate waarin onder de huidige coronamaatregelen aanbieders voldoende kwalitatief getoetst kunnen worden. Dit kan een negatieve impact hebben op de voorziene besparing. | ||||||
5 | 3 | € 300.000 | 15 | 0,5% | Nieuw | |
S08 Welzijn en inclusie | ||||||
Extra locaties beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor inwoners zonder corona | ||||||
coronarisico: | ||||||
Naast de huidige voorzieningen zijn andere locaties geopend om opvang en hulpverlening conform de richtlijnen van RIVM te verlenen en extra locatie geopend voor de opvang van daklozen met ziekteverschijnselen. Het gaat om opvang in een passagiersschip en het klooster in Huissen. Het Rijk heeft toegezegd gemeenten hiervoor te compenseren voor 2020. Het is nog onduidelijk welke kosten doorlopen naar 2021. | ||||||
5 | 5 | € 2.000.000 | 25 | 3,7% | Nieuw | |
S09 Gezondheid en sport | ||||||
Wegvallen inkomsten Sportverenigingen | ||||||
coronarisico: | ||||||
Sportverenigingen met een eigen accommodatie zien hun inkomsten sterk teruglopen. De helft van de inkomsten zoals onder andere baromzet, ophalen oud papier en sponsorgeld valt weg. | ||||||
5 | 3 | € 300.000 | 15 | 0,7% | Nieuw | |
S12 Wonen en leefomgeving | ||||||
Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering | ||||||
begrotingsrisico: | ||||||
Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor het spijkerkwartier. | ||||||
3 | 5 | € 2.700.000 | 15 | 2,7% | Ongewijzigd |