Benodigde- en beschikbare weerstandscapaciteit - totaalbeeld
In dit deel van de paragraaf is in onderstaande tabel het totaal beeld opgenomen van de benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit bestaat uit de omvang van de statistische berekeningen met het risicoprofiel.
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit de reserves waarover is afgesproken dat deze als risicobuffer dienen. Zoals gebruikelijk wordt hiervan ook een meerjarig beeld gegeven van de benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit. Gelet op alle onzekerheden zal duidelijk zijn dat de betekenis hiervan beperkt is.
In onderstaande tabel is het totaalbeeld opgenomen:
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | MJPB | JV 2019 | Prognose 2020 | Begroting 2021-2024 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | |
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Benodigde weerstandscapaciteit | |||||||
1. Gemeentebrede risico's | 25.550 | 26.266 | 26.417 | 26.417 | 26.417 | 26.417 | 26.417 |
2. Corona risico's | 4.834 | 4.834 | 2.864 | 0 | 0 | ||
Gemeentebrede risico's totaal | 25.550 | 26.266 | 31.251 | 31.251 | 29.281 | 26.417 | 26.417 |
3.. Risico's grondexploitatie | 4.880 | 11.420 | 11.420 | 11.420 | 11.420 | 11.420 | 11.420 |
Totaal | 30.430 | 37.686 | 42.671 | 42.671 | 40.701 | 37.837 | 37.837 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | |||||||
1. Algemene reserve | 22.767 | 29.878 | 27.301 | 25.139 | 23.952 | 23.382 | 28.423 |
2. Weerstandscapaciteit Grondbedrijf | 6.868 | 14.345 | 13.688 | 16.445 | 16.520 | 16.530 | 16.532 |
3. Onvoorzien en strikt onvermijdbaar | 1.039 | 1.039 | 1.039 | 1.039 | 1.039 | ||
Totaal | 30.674 | 44.223 | 40.989 | 42.623 | 41.511 | 40.951 | 45.994 |
Benodigd versus beschikbaar ruimte irt aanzuivering | 244 | 6.537 | -1.682 | -48 | 810 | 3.114 | 8.157 |
Verschil (> factor 1,4) | -11.928 | -8.537 | -18.750 | -17.116 | -15.471 | -12.021 | -6.978 |
Weerstandsfactor | 1,0 | 1,2 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,1 | 1,2 |
De weerstandsfactor bevindt zich daarmee binnen de bandbreedte van 1,0 - 1,4, zoals die in de verordening is opgenomen. Wel is de weerstandsfactor lager dan de 1,2 die in het jaarverslag 2019 was opgenomen.
Zowel de noodzaak om op grond van de verordening de algemene reserve aan te vullen omdat de weerstandsfactor beneden de 1,0 is als de mogelijkheid financiële ruimte boven een weerstandsfactor van 1,4 aan te wenden voor nieuw beleid zijn niet aan de orde.
De toelichting op de verschillende onderdelen die de weerstandsfactor bepalen is opgenomen in volgende onderdelen van deze paragraaf.
Zoals al in de Herstelagenda aangegeven is het risicoprofiel verzwaard door het extra opnemen van risico's voor corona. Dit heeft uiteraard een dempend effect op de weerstandsfactor. Het risicoprofiel is ten gevolge van de coronacrisis hoger. Daarnaast heeft de coronacrisis op andere onderdelen impact gehad op het financieel beeld. Wanneer alleen de ontwikkeling op de weerstandsfactor met of zonder de risico's van corona wordt vergeleken geeft dit het volgende beeld:
Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit | Prognose 2020 | Begroting 2021-2024 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
90% | 90% | 90% | 90% | 90% | |
Weerstandsfactor | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,1 | 1,2 |
Weerstandsfactor zonder coronarisico's | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,2 |