In onderstaande tabel is samengevat weergegeven hoe de Begroting 2021 zich ontwikkelt ten opzichte van de vorige begroting. Verder in dit hoofdstuk volgt de toelichting op de wijzigingen die zich hebben voorgedaan.
| ||||
---|---|---|---|---|
Financieel beeld 2021-2024 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bedragen x € 1.000 | ||||
Uitgangspositie Begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemeentefonds en overige Rijksontwikkelingen | 17.368 | 19.716 | 16.674 | 17.454 |
Beleidsontwikkelingen | ||||
Meedoen in een socialer Arnhem | -5.997 | -4.413 | -3.923 | -1.049 |
Wonen in een duurzamer Arnhem | -1.060 | -1.060 | -750 | 0 |
Genieten van een nog mooier Arnhem | -264 | -149 | -835 | -564 |
Open en verantwoord besturen | 7.701 | 1.354 | 2.548 | 2.293 |
Impact corona | -2.145 | -100 | 0 | 0 |
Herstelagenda | -6.035 | -5.445 | -3.845 | -3.495 |
Jaarlijkse bijstellingen | -11.454 | -12.354 | -13.206 | -12.771 |
Toevoeging (-) of onttrekking (+) aan de Algemene Reserve | 1.887 | 2.450 | 3.337 | -1.868 |
Totaal Financieel beeld | 0 | 0 | 0 | 0 |
Na verwerking van de hierboven gepresenteerde wijzigingen voegen we vanaf 2024 jaarlijks structureel € 1,9 miljoen toe aan de algemene reserve. In de onderstaande tabel zijn de totale toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve na verwerking van het meerjarenbeeld opgenomen (negatieve mutatie betreft per saldo een onttrekking aan de algemene reserve en een positieve mutatie per saldo een toevoeging). Hierin zitten dus ook de toevoegingen en onttrekkingen die in eerdere begrotingen zijn vastgesteld.
Mutatie Algemene Reserve | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
Onttrekking | 11.968 | 11.231 | 11.545 | 8.776 |
Toevoeging | 9.807 | 10.043 | 10.975 | 13.817 |
Mutatie | -2.162 | -1.188 | -570 | 5.041 |
In de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen is te lezen dat de weerstandsfactor ondanks de coronacrisis niet onder de 1,0 zakt. De crisis heeft, zeker op de middellange termijn, wel een aanzienlijke invloed op de weerstandsfactor. De weerbaarheid van de Arnhemse begroting blijft dus op peil. De groei van de bestemmingsreserve solvabiliteit zorgt daarnaast voor een robuustere financiële positie.
Naast een reëel sluitende begroting, moet de begroting ook structureel sluitend zijn. Dit is het geval wanneer de structurele lasten, dus de lasten die langjarig doorlopen, voor 2021 volledig worden gedekt door structurele baten of aannemelijk is gemaakt dat dit structurele evenwicht in latere jaren (uiterlijk 2024) bereikt wordt.
In 2021 en 2022 is er sprake van een structureel tekort in deze begroting. vanaf 2023 ontstaat er structurele begrotingsruimte in de begroting die in 2024 oploopt tot 2%. Daarmee is er dus een structureel evenwicht. De begroting 2021 is reëel in evenwicht, omdat de opgenomen bedragen voor de komende jaren volledig, realistisch en haalbaar zijn. De in de begroting opgenomen maatregelen zijn aannemelijk hard of voorzien van dekking uit een bestemmingsreserve.