Ontwikkelingen in het financieel kader

Financiële koers van de beleidsontwikkelingen

Onder de noemer 'Open en verantwoord besturen' worden de wijzigingen in de begroting met betrekking tot samenwerking met burgers en organisaties, bedrijfsvoering en concernfinanciën toegelicht.

Ontwikkelingen Open en verantwoord besturen

2021

2022

2023

2024

Bedragen x € 1.000

Bestuur, dienstverlening en financiën

Rente: aanpassen begrote verhoging rente

1.000

2.000

3.000

3.000

Rente: inzetten buffer in 2023, structureel behouden

903

Burgerzaken

-180

-180

-732

-401

De Connectie: cao stijging

-755

-755

-758

-758

Actualisatie bestemmingsreserves

821

749

453

150

Bestuur, dienstverlening en financiën totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

886

1.814

2.866

1.991

Gelijke stagevergoedingen

-50

-50

-50

-50

Taakstelling externe inhuur

400

400

400

400

Actualisatie bestemmingsreserves

6.465

-810

-668

-48

Bestuur, dienstverlening en financiën totaal aanvullend op Perspectiefnota

6.815

-460

-318

302

Totaal ontwikkelingen Open en verantwoord besturen

7.701

1.354

2.548

2.293

 
In de Perspectiefnota is voorgesteld om voor een langere periode van jaren ervan uit te gaan dat de rente op het huidige niveau blijft. Hiermee ontstaat in de begroting € 1,0 miljoen ruimte in 2021 oplopend tot structureel € 3,0 miljoen vanaf 2023. Daarbij kan ook de rentebuffer van € 0,9 miljoen voor 2023 ingezet worden. Structureel blijft deze wel in stand om een rentestijging op te vangen.

Voor de transformatie van burgerzaken is in de Perspectiefnota deels dekking gevonden door de stijging van de kosten die het Rijk ons berekent door te berekenen in de legestarieven, het aanpassen van bijzondere legestarieven en dekking vanuit de bestemmingsreserve Bedrijfsvoering. Tevens zijn in de Perspectiefnota de effecten van de in de cao afgesproken loonsverhoging voor De Connectie ingeboekt.

In de Perspectiefnota is het eerste deel van de actualisatie van de bestemmingsreserves opgenomen in het jaar 2020. In deze begroting is het tweede deel opgenomen. De bestemmingsreserves zijn tegen het licht gehouden op basis van een aantal uitgangspunten die voortkomen uit de noodzaak om de begroting transparant, overzichtelijk en actueel te houden.

Zo weegt in het kader mee dat een bestemmingsreserve een actueel doel en bestedingsplan heeft dat al dan niet bij een nieuwe coalitieperiode wordt bevestigd. De horizon van een actueel doel bij een reserve is niet per definitie een coalitieperiode. Er zijn reserves die met name technisch van aard zijn, zoals de BR Kapitaallasten, die jaren lang met een zelfde doel functioneren. Daarnaast worden ook reserves gevormd voor specifieke doelen van een coalitie. Deze reserves worden doorgaans binnen de coalitieperiode volledig ingezet. Het kan gebeuren dat er net een restje middelen in een dergelijke reserve overblijft waarvoor ook geen bestedingsplan meer is omdat het doel waarvoor de reserve in het leven geroepen is, reeds is bereikt. De start van een nieuwe coalitieperiode kan een natuurlijk ijkpunt zijn om alle reserves tegen het licht te houden en dit soort zaken aan te passen.

Om de begroting overzichtelijk te houden, is het zaak om zoveel mogelijk dubbelingen te voorkomen. Er is sprake van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan een reserve, wanneer ieder jaar een bedrag aan een reserve wordt toegevoegd en in datzelfde jaar dit bedrag ook wordt onttrokken voor de dekking van bepaalde lasten in de begroting. Hiermee is er sprake van een dubbeltelling in de begroting. Terwijl er één euro wordt uitgegeven, staat deze drie keer in de begroting, één keer als toevoeging aan de reserve, één keer als onttrekking en één keer als last. Door deze euro niet via de reserve te laten lopen, maar alleen als last op te nemen, sluit de omvang van de begroting beter aan bij de totale bestedingen van de gemeente.

Het is inefficiënt om risico's afzonderlijk af te dekken. Wanneer risico's apart via een reserve worden afgedekt dient het gehele risicobedrag gereserveerd te worden. Door de risico's gemeenschappelijk via het weerstandsvermogen af te dekken, wordt aan risicospreiding gedaan en zijn er totaal minder middelen nodig om de risico's af te dekken, dan wanneer deze allemaal afzonderlijk worden afgedekt. Daarnaast helpt het centraal registreren van alle gemeentelijke risico's het risicomanagement om de risico's voor Arnhem te minimaliseren.

Aanvullend op de Perspectiefnota kan ruimte vrijvallen uit de onderstaande bestemmingsreserves. Met de actualisatie van de bestemmingsreserves is ruimte beschikbaar gekomen voor de dekking van de Arnhemse Herstelagenda voor de aanpak van de coronacrisis.

Uitkomsten onderzoek bestemmingsreserves

2021

2022

2023

2024

Bedragen x € 1.000

Maatschappelijke opvang

179

0

0

0

Herstructurering OGGz

456

0

0

0

Noodfonds 

9

0

0

0

Beeldbepalende culturele manifestaties

368

0

0

0

Beeldende en Monumentale Kunst

64

0

0

0

Cultureel Vastgoed

4.500

-500

-500

-500

Jongerenperspectieffonds Arnhem 

749

-310

-310

-310

Toezicht peuterspeelzalen en gastouderopvang

100

0

0

0

Vastgoed

40

0

0

0

Bedrijfsvoering 

0

0

142

762

Totaal

6.465

-810

-668

-48

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54