Hoofdlijnen

Ontwikkelingen in het financieel kader

Voor elke begroting wordt een actualisatie gemaakt van de prijs- en volumeontwikkelingen, de belasting- en legesopbrengsten, en het gemeentelijk investeringsplan. In totaal leidt dit, zoals zichtbaar in de volgende tabel, tot een nadeel in het algemeen beeld.

Jaarlijkse bijstellingen

2021

2022

2023

2024

Bedragen x € 1.000

Prijs- en volumeontwikkeling

-14.375

-14.375

-14.375

-14.375

Ontwikkeling belastingen en legesopbrengsten

0

0

0

0

Ontwikkelingen Meerjareninvesteringsplanning

2.921

2.021

1.169

1.604

Totaal jaarlijkse bijstellingen

-11.454

-12.354

-13.206

-12.771

Totaal jaarlijkse bijstellingen

-11.454

-12.354

-13.206

-12.771

Prijs- en volumeontwikkeling

Voor de prijs- en volumeontwikkeling is in de Perspectiefnota € 9,8 miljoen ingeboekt op basis van een stijging van de consumentenprijsindex (CPI) met 1,6 % en een ontwikkeling van het inwoneraantal met 0,9 %. In de begroting is loon- en prijsontwikkeling uitgesplitst naar de verschillende beleidsvelden en de daarbij behorende loon- en prijsontwikkeling. Doordat de afzonderlijke loon- en prijsontwikkeling van de beleidsvelden hoger uitvalt dan de ontwikkeling van de CPI ontstaat een nadeel van € 4,6 miljoen en komt de totale loon en prijsontwikkeling uit op € 14,4 miljoen. Het verschil wordt grotendeels veroorzaakt door de hogere prijscompensatie van de zorgcontracten (€ 2,9 miljoen). De overige ontwikkelingen zorgen voor een beperktere aanpassing.

Ontwikkeling belastingen en legesopbrengsten

Ontwikkeling onroerend zaak belasting OZB
Het college heeft besloten om kosteloze betalingsherinnering voor gemeentelijke belastingen in te voeren. De gemeenteraad is hier per brief op 19 mei over geïnformeerd. Dit leidt tot € 0,1 miljoen lagere inkomsten. We gaan er immers vanuit dat er minder aanmaningen en dwangbevelen zullen worden verzonden. Dat is positief voor onze inwoners. Op basis van de groei van het aantal inwoners kan een stijging van de belastinginkomsten worden verwacht van € 0,1 miljoen. Hiermee wordt de terugloop van de inkomsten opgevangen en ontstaat er per saldo geen nadeel.

Ontwikkeling afvalstoffenheffing
Ten opzichte 2020 zijn de volgende ontwikkelingen van invloed op het tarief voor de afvalstoffenheffing in 2021:

  • een verwachte daling van de lasten voor restafval en hogere inkomsten door inzameling van herbuikbaar afvalstromen, totaal circa €460.000 (al verwerkt in de MJPB 2020-2023 als effect op de resultaten voor 2021 van invoering Diftar);
  • extra kosten inzameling (€ 350.000) oud-papier als gevolg van ongunstige marktontwikkelingen voor oud papier en de nieuwe aanbesteding voor het ophalen;
  • verwachting stijging van kosten als gevolg van loon- en prijsindexaties (€ 205.000);
  • groei van het aantal huishoudens.

De hierboven genoemde kostenstijgingen kunnen in voldoende mate opvangen worden door de verwachte positieve effecten van Diftar en door de groei van het aantal huishoudens. Op basis van bovenstaande ontwikkelingen blijft zowel het vaste als variabele tarief van de afvalstoffenheffing voor 2021 gelijk aan het tarief dat vanaf 1/7/2020 gehanteerd wordt.

Ontwikkeling reinigingsrecht
Op dit moment maken 62 bedrijven in de binnenstad gebruik van reinigingsrecht. De verwachting is dat dit in de komende maanden geleidelijk zal doorgroeien naar 100 deelnemers in 2021. De kostentoerekening naar reinigingsrecht is aangepast op deze aantallen.
Voor 2021 wordt voorgesteld om de huidige twee staffels: 1 tot 5 en 6 tot 10 zakken per week te handhaven. De tarieven stijgen met een beperkte indexering en zijn kostendekkend en marktconform.

Ontwikkeling rioolheffing
De lasten van de riolering en de baten uit de rioolheffing zijn ook geactualiseerd. Een belangrijke aanname die hieraan ten grondslag ligt is de afspraak dat de rioolheffing jaarlijks mag groeien met 1,5%. De ontwikkeling van de lasten van de riolering groeien gemiddeld met een vergelijkbaar percentage. De voor- en nadelige verschillen vloeien in de algemene middelen.

Ontwikkelingen Meerjareninvesteringsplanning

De huidige Meerjareninvesteringsplanning (MIP) dat is opgenomen in de paragraaf Investeringen is een gedetailleerd plan waarin afzonderlijke investeringen per programma zijn gerangschikt. Hiermee heeft het gemeentebestuur een middel in handen om goed onderbouwde afwegingen te maken en de realisatie van investeringen door de tijd nauwgezet te volgen. Op basis van deze investeringsplanning is het voor de gemeenteraad mogelijk om investeringen over de programma's tegen elkaar af te wegen om, wanneer nodig, ruimte te scheppen voor de ambities met onze stad.

In de Investeringsplanning 2021 - 2024 zijn alle voorgenomen investeringen opgenomen met een onderscheid in programma- en bedrijfsvoeringinvesteringen. De bedrijfsvoeringsinvesteringen betreffen veelal de vervanging van bedrijfsmiddelen, zoals het vervangen van de computers, de ICT-infrastructuur, meubilair en dergelijke.

Ontwikkeling Meerjareninvesteringsplanning

2021

2022

2023

2024

Bedragen x € 1.000

Actualisatie MIP PPN

1.071

987

1.000

825

Op voorhand inramen planningsoptimisme MIP

1.560

1.547

1.154

MIP totaal ontwikkelingen Perspectiefnota

2.631

2.534

2.154

825

Actualisatie MIP Begroting

880

-544

-827

899

Op voorhand inramen planningsoptimisme MIP

-540

-47

-38

0

MIP totaal aanvullend op Perspectiefnota

341

-591

-864

899

Totaal ontwikkeling Meerjareninvesteringsplanning

2.972

1.942

1.290

1.725

Bij de Perspectiefnota is op basis van de vorderingen van de investeringen in 2019 het MIP aangepast. Dit leidde tot een voordeel van € 1,1 miljoen in 2021 aflopend naar € 0,8 miljoen in 2024. Daarnaast is een reeks voor het planningsoptimisme opgenomen dat inherent aan het MIP is. Er is altijd een aantal projecten dat door onvoorziene omstandigheden vertraging in de uitvoering oploopt. Vooraf kan niet bepaald worden welke projecten dat gaan zijn. Daarom is op basis van de totale investeringssom in het MIP een stelpost opgenomen van € 1,6 miljoen in 2021 aflopend naar € 1,2 miljoen in 2023.

Voor de Begroting is het MIP geactualiseerd met nieuwe investeringsvoorstellen en is de planning van de reeds opgenomen investeringsvoorstellen bijgewerkt. Veel investeringen vinden later plaats dan waar voorheen rekening mee was gehouden. Hierdoor ontstaat een voordeel in 2021 en een nadeel in 2022 en 2023. Als gevolg van het doorschuiven van de investeringen wordt het planningsoptimisme ook beïnvloed. Deze wordt lager doordat een deel van het planningsoptimisme met het verschuiven van de investeringen als het ware al ingeboekt wordt.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54