Ambities | Doelen | Inspanningen |
---|---|---|
Arnhem is een dienstverlenende en herkenbare netwerkgemeente, die open staat voor maatschappelijke initiatieven in het publieke domein zowel vanuit de stad als vanuit de wijken | ||
Samen met de stad Samen met de regio Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar | ||
Samen met de stad - Arnhem heeft een transparant, democratisch bestuur dat zich richt op samenwerking met inwoners en bedrijven | ||
Raad Rekenkamer College In het kader van bewonersparticipatie gaan we bij beleidsvoornemens vroegtijdig in gesprek met inwoners en ondernemers in de stad, in buurten en wijken. In raadsvoorstellen wordt nadrukkelijk en transparant stilgestaan bij de wijze waarop de betrokkenheid van inwoners en ondernemers is vormgegeven. Hierbij wordt aangesloten op het projectplan 'Aan de slag met burgerparticipatie' welke door de raad is aangenomen in het voorjaar 2020. Daarnaast willen wij meer inzetten op betrouwbare dienstverlening aan inwoners en ondernemers. | ||
Rekenkamer: Uitvoeren onderzoeksprogramma | ||
In 2021 worden onderzoeken naar Grijze economie, Onderwijshuisvesting en Van wijken weten afgerond en aan de raad aangeboden. Voor 2021 staan daarnaast momenteel nog op het programma: de jaarstukken van 2020, het uitgestelde onderzoek naar zorgfraude/pgb-fraude en een onderzoek naar armoede. Voor 2022 staan Afval, Klimaat en de Sociale wijkteams op het programma. Tussentijdse aanpassingen zijn mogelijk. | ||
College: Vroegtijdig in gesprek gaan met de raad, bewoners en verschillende partijen | ||
In de Arnhemse Herstelagenda Coronacrisis staat de agenda opgenomen voor de komende jaren om de crisis het hoofd te bieden. we kiezen er voor om juist nu te investeren in onze stad, onze mensen en onze bedrijven. De plannen uit de Herstelagenda zijn in deze begroting opgenomen. We willen meer inwoners en ondernemers betrekken bij plannen van de gemeente en hen in de gelegenheid stellen om meer invloed te hebben op wat er in een buurt of wijk nodig is. Onder andere door vroegtijdig in gesprek te gaan met de raad, bewoners en verschillende partijen, door vooraf heldere kaders te stellen over samenwerking en door het ondersteunen van bewoners in hun participatie en het opzetten van initiatieven. Om helder te maken hoe inwoners en organisaties zijn betrokken komt er een aparte participatieparagraaf in raadsvoorstellen. Ook zal met de raadswerkgroep burgerparticipatie het komende jaar verder samengewerkt worden op basis van het door de raad vastgestelde projectplan 'Aan de slag met burgerparticipatie'. | ||
Samen met de regio - Arnhem speelt een relevante en betekenisvolle rol in de regionale, landelijke en grensoverschrijdende netwerken | ||
Met het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) regio Arnhem-Nijmegen als samenwerkingsvorm werkt Arnhem samen met 17 regiogemeenten op de thema's economie, mobiliteit, duurzaamheid, ruimte en wonen aan opgaven die de gemeentegrenzen overschrijden. Onder meer werkt Arnhem aan duurzaam openbaar vervoer, het verbeteren van verbindingen en bereikbaarheid, energietransitie en het regionaal programma werklocaties. In 2021 wordt verder gewerkt aan de regionale mobiliteitsagenda en de ontwikkeling van een regionale energiestrategie (RES). In de betreffende programma's in deze begroting is hier aandacht voor. Via Bureau Brussel werkt de regio aan profilering, belangenbehartiging en fondsenwerving in Europa. Arnhem speelt een rol in landelijke netwerken als de G40 en de VNG. Door deelname in verschillende werkgroepen en commissies dragen Arnhemse bestuurders bij aan kennisontwikkeling en diverse lobbytrajecten, onder andere met betrekking tot gemeentefinanciën en specifieke dossiers in de pijlers Fysiek, Sociaal en Economie & Werk. Arnhem werkt in netwerken van steden intensief samen waar nodig en nuttig, bijvoorbeeld op het gebied van beleidsafstemming, subsidies en verordeningen, lobby richting het Rijk en kennisdeling. We versterken de grensoverschrijdende samenwerking via de Euregio Rijn-Waal. Evenzo geldt dat voor de relatie met de grote steden in Noordrijn-Westfalen (NRW) via het Euregionale stedennetwerk van 100.000+ steden (Arnhem, Nijmegen, Ede, Duisburg, Düsseldorf, Moers) dat sinds 2017 bestaat. In 2021 wordt verder gewerkt aan de gezamenlijke duurzaamheidsagenda. | ||
Arnhem draagt in 2021 bij aan het proces versterking regio Arnhem-Nijmegen | ||
De regio Arnhem-Nijmegen is in ontwikkeling. In 2019 is door de 18 regiogemeenten een proces ingezet om te komen tot een sterkere regio Arnhem-Nijmegen. Dit proces richt zich op de ontwikkeling tot een sterkere regio met een stevige ambitie, met een samenhangende agenda, een duidelijk gezicht naar buiten, en een daarbij passende besturing en werkwijze. De regiogemeenten trekken in dit proces samen op met partners als provincie Gelderland en de Economic Board. Daarbij wordt voortgebouwd op de huidige regionale programma's en projecten. Voorbeelden daarvan zijn: de verstedelijkingsstrategie regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley; regionaal uitvoeringsprogramma Woondeal; regionale energiestrategie (RES), routekaart energietransitie met onder meer verduurzaming woningvoorraad, gemeentelijke inkoop energie, verduurzaming bedrijventerreinen; regionaal programma Werklocaties (RPW); versterking MKB (voorstel MKB-deal); regionale uitvoeringsagenda recreatie en toerisme in samenwerking met Toerisme Veluwe-Arnhem-Nijmegen; ambitiedocument regionale agenda mobiliteit met onder andere gedragsaanpak, grote spoordossiers (ICE, SUN-corridor), groene concessie, snelfietsroutes, versterking en ontwikkeling HUBS en knooppunten. De versterkte regionale samenwerking moet enerzijds meer slagkracht opleveren in de aanpak van grote maatschappelijke opgaven, daar waar de regionale schaal en aanpak meerwaarde biedt. Ook moet het leiden tot meer transparantie en invloed voor lokale colleges en raden. | ||
Arnhem werkt in netwerken van steden in Nederland en de Euregio én in belangenorganisaties als VNG en G40 samen aan beleidsafstemming en -beïnvloeding en draagt bij aan lobbydossiers richting het Rijk en Europa | ||
Door deelname aan deze organisaties versterkt Arnhem haar netwerk met de andere grote steden in Nederland en in Den Haag. In het Nederlands - Duitse stedennetwerk werkt Arnhem samen met 3 Duitse steden in Noordrijn-Westfalen: Duisburg, Dusseldorf en Meurs. Dit is nuttig vanwege gezamenlijke belangenbehartiging en kennisdeling; Arnhem kan samen met andere steden optrekken in specifieke lobbytrajecten. Arnhem krijgt daarnaast toegang tot kennis en nieuwe ontwikkelingen bij het Rijk, deze worden vaak via de sporen VNG en G40 met de steden en regio's opgepakt. De Kernboodschappen uit de Strategische Agenda 2019 - 2022 van de G40 die met oog op de Tweede Kamerverkiezingen gestuurd zijn naar de Tweede Kamerfracties zijn daar een voorbeeld van. | ||
Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers | ||
We zorgen ervoor dat informatie online beschikbaar is en waar wettelijk mogelijk producten digitaal kunnen worden aangevraagd. De afhandeling van deze aanvragen gaan we steeds verder automatiseren. Voor minder digitaal vaardige inwoners en ondernemers wordt met partners in de stad ondersteuning georganiseerd of worden alternatieve kanalen geboden. Het streven is te voldoen aan de kwaliteitsnormen van het Rijk en dat inwoners en ondernemers tevreden zijn over deze dienstverlening. | ||
Digitaliseren van het klantproces | ||
We verkennen de mogelijkheden om burgers meer regie over hun persoonlijke gegevens te geven en alleen gegevens te verstrekken en te vragen, die echt nodig zijn. Arnhem neemt bijvoorbeeld deel aan de pilot digitale aanvraag rijbewijs. Daarnaast worden de voorbereidingen getroffen voor verdere digitalisering, in afwachting van verruiming van de wettelijke mogelijkheden (bijvoorbeeld digitale geboorteaangifte). Het beveiligen van informatie heeft daarbij onze bijzondere aandacht. Wij zetten verder in op datagedreven dienstverlening: het volgen en sturen van het klantproces van begin tot eind. Met het invoeren van de Omgevingswet en het digitaal stelsel zal de dienstverlening aan inwoners en ondernemers verder worden verbeterd. De concrete plannen vanuit publieke dienstverlening voor 2021 zijn:
| ||
Innoveren met data | ||
We zijn toe aan een volgende stap in het ontwikkelen van een informatiegedreven organisatie. Vanuit succesvolle projecten is het nu noodzakelijk een structurele inbedding te realiseren. We bouwen hiervoor het dataplatform en we investeren in het vergroten van kennis en vaardigheden. Dit stelt ons in staat om steeds meer vraagstukken van meerwaarde te voorzien, door methoden en technieken met kunstmatige intelligentie en geavanceerde analyses, Internet of Things en datawarehousing toe te passen. In het kader van de publieke dienstverlening zijn de plannen voor 2021:
| ||
Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Een inclusieve organisatie | ||
Arnhem gaat verdere stappen zetten om een inclusieve organisatie te realiseren. Wij willen een zo divers mogelijk samengesteld personeelsbestand waar iedereen op gelijkwaardige wijze kan deelnemen, zijn talenten kan inzetten en zich welkom voelt. Op die manier willen wij onze dienstverlening naar de inwoners optimaliseren en voor hen een herkenbare organisatie zijn. | ||
Bewust worden | ||
Wij gaan verder op de ingeslagen weg door het verzorgen van trainingen, workshops, lezingen, 'Diversity Day', ontmoetingen met diverse doelgroepen en het formuleren van meetbare doelstellingen. Eén van de trainingen is de training ‘selecteren zonder vooroordelen’ die aangeboden wordt aan leidinggevenden in onze organisatie. | ||
Aantrekken nieuw personeel | ||
Wij blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie, sociale media en het doorontwikkelen van de nieuwe website www.werkenvoorarnhem.nl. | ||
Instroom jongeren | ||
Naast het stimuleren van instroom van jongere medewerkers wordt de aandacht gericht op het binden en boeien van jonge collega's die al bij ons aan het werk zijn. Het Jong-Arnhem-netwerk (voor en door jonge collega's onder de 35 jaar) speelt daarbij een belangrijke rol, evenals het investeren in opleiden en ontwikkelen van onze medewerkers. | ||
Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Flexibele werkomgeving voor personeel | ||
Een flexibele werkomgeving is geen doel op zich maar onderdeel van het nieuwe werken. We investeren de komende periode verder in het mobiele werken. We richten werkplekken dusdanig functioneel in dat deze nog beter aansluiten bij tijd en plaats onafhankelijk werken aan (dienstverlenings)processen, diensten of producten. | ||
Modernisering van de digitale werkplek | ||
De werkplek van de gemeente moet zich in korte tijd sterk ontwikkelen. Vanwege de coronacrisis zal onze manier van werken langdurig en wellicht voor altijd veranderen. Mensen zullen veel meer vanuit huis werken. We voorzien werknemers van middelen die dit mogelijk maken. Op individueel niveau met laptops en telefoons en op kantoor zullen voor bijvoorbeeld vergaderingen met mensen op kantoor én mensen thuis voorzieningen worden aangebracht. Zo blijft de gemeente ook op afstand in staat om in- en extern effectief (samen) te werken. |