Naamloze Vennootschap
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
4.887.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
144.801.998
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
-1.300
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Stichting
- Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
751.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
522.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Dataland zal zich per 1-1-2022 opheffen. De huidige activiteiten hebben tot doel om de werkzaakheden over te zetten naar andere overheidsinstellingen. Dit vindt in 2020 en 2021 plaats.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regeling
- BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.102.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
16.452.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
28.840.000
Ontwikkelingen
In de 2e helft van 2018 zijn een tweetal onderzoeken uitgevoerd om de stand van zaken binnen De Connectie en de informatievoorzieningsketen als geheel in kaart te brengen. Beide onderzoeken onderschrijven elkaars resultaten en plaatsen de doelen uit het bedrijfsplan in een andere context. Uit onderzoek blijkt onder andere dat bij samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is geen rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’. In afstemming met de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden heeft De Connectie het ontwikkelperspectief 2020-2024 opgesteld. Het ontwikkelperspectief is vertaald naar de programma’s uit deze meerjarenbegroting 2021-2024.
Hierdoor wordt het onderdeel van de beleidscyclus van De Connectie. Het ontwikkel-perspectief is een stip op de horizon. Het beschrijft de richting en geeft inzicht in welke stappen De Connectie neemt om de komende jaren een volwassen organisatie te worden. Dit gebeurt op basis van drie fases. De eerste fase is de basis op orde krijgen, deze fase is volop bezig. Er zijn bijvoorbeeld al flinke stappen gezet in de verbetering van de ICT-dienstverlening. Dit wordt de komende jaren voortgezet.Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie in die volop in ontwikkeling is en waar de komende jaren veel moet gebeuren. Het is evident dat beheersing en control hierin belangrijk zijn. De beheersing is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. Het bestuur, het OGO (opdrachtgeversoverleg) en de demandorganisatie zijn hierin belangrijke gremia waarin sturing en beheersing nadrukkelijk terugkomen. Het controllersoverleg vervult hierin een belangrijke adviesrol ten aanzien van de P&C-producten van De Connectie.
In de verschillende gremia worden ook de risico's die gepaard gaan met de transitie van De Connectie besproken. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met De Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door De Connectie zelf.Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. De beschreven risico's hebben voor een deel te maken met de uitgevoerde onderzoeken naar de totale ICT-keten van De Connectie. In samenspraak met de drie gemeenten zijn er negen verbeterpaden opgesteld die ertoe moeten leiden dat: 1. Het gewenste niveau van de informatievoorziening wordt bereikt (basis op orde). 2. De governancestructuur verder wordt ingericht waarbij afspraken worden vastgelegd over rollen, verantwoordelijkheden en de wijze van samenwerking.
De in 2020 opgestelde en voor een groot deel ingevoerde verbetermaatregelen hebben een risico verlagend effect tot gevolg, zoals de uitvoering van het programma 1!Connect om de basis bij ICT op orde te krijgen en de herziening van de governancestructuur. In 2021 ligt de focus naast het op orde krijgen van de basis op het doorgroeien naar een servicegerichte organisatie, waarbij de klant centraal staat centraal. Om die reden zijn de welbekende 4K’s uitgebreid met een extra K. De ‘K’ van klant. Alle medewerkers worden de komende jaren professionals die denken en handelen vanuit de klant. - GO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2021 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,88. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
1.470.646
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
303.300
Ontwikkelingen
In 2019 is door het bestuur van de regio Arnhem-Nijmegen - met instemming van de colleges van de 18 regiogemeenten - een proces ingezet om te komen tot een sterkere regio Arnhem-Nijmegen, met een gedeelde integrale visie en agenda en een bijbehorende besturing en werkwijze. In oktober 2020 wordt over dit proces besluitvorming verwacht in de raden. Ten behoeve van de beoogde nieuwe gemeenschappelijke regeling wordt een verhoging van 1,62 van de inwonersbijdrage voorgesteld. Hiermee zou de Arnhemse bijdrage per jaar voor de regio Arnhem-Nijmegen komen op €3,50 x 161.368 inw. = €564.788. Dit is inclusief de bijdrage van €1 per inwoner voor de Economic Board. Deze financiële gevolgen zijn nu nog niet zeker, immers er moet nog een raadsbesluit komen.
De versterkte regionale samenwerking moet enerzijds meer slagkracht opleveren in de aanpak van grote maatschappelijke opgaven(op het gebied van energie en duurzaamheid, wonen, bereikbaarheid en werkgelegenheid), daar waar de regionale schaal en -aanpak meerwaarde biedt. En tegelijkertijd qua besturing meer transparantie en invloed bieden voor lokale colleges en raden.(Stand van zaken juli 2020) De plannen voor de versterkte regionale samenwerking zijn in concept gereed en zijn reeds ter kennis gebracht van de colleges en raden in de regio. Er ligt een conceptvisie Groene metropoolregio; een concept regionale agenda 2021; een concept Gemeenschappelijke Regeling regio Arnhem-Nijmegen met bedrijfsplan.
Besluitvorming hierover vindt in oktober/november 2020 plaats. Pas dan zal ook de financiële doorwerking in de MJPB 2021 duidelijk zijn. Ten behoeve van de beoogde nieuwe gemeenschappelijke regeling wordt een verhoging van 1,62 van de inwonersbijdrage voorgesteld. Hiermee zou de Arnhemse bijdrage per jaar voor de regio Arnhem-Nijmegen komen op €3,50 x 161.368 inw. = €564.788. Dit is inclusief de bijdrage van €1 per inwoner voor de Economic Board. Deze financiële gevolgen zijn zoals gezegd nu nog niet zeker, immers er moet nog een raadsbesluit komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Het versterkingsproces regionale samenwerking kan tot gevolg hebben dat de bijdrage voor de regio hoger wordt. Voorstellen en besluitvorming hierover worden dit najaar verwacht. De ontwikkelingen en de voorbereiding van de besluitvorming hierover worden nauwgezet gevolgd en gemonitord. Als het nu begrote bedrag niet toereikend is om eventuele nieuwe kosten te dekken, dan wordt dit zo spoedig gemeld. Ook zal dan een voorstel worden voorgelegd over hoe hier mee om te gaan.
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.650.555
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
3.614.739
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
28.000
Ontwikkelingen
2020 is het laatste jaar van de strategische Agenda 2020. Het proces is gestart om te komen tot een nieuwe Strategische Agenda 2025 die volgens planning in het 4e kwartaal van 2020 wordt vastgesteld. Vier grensuitdagingen zijn geformuleerd op basis van het interactieve proces:
• Economie en klimaatadaptatie,
• Arbeidsmarkt en onderwijs,
• Leefbaarheid,
• Euregionale identiteit.
De Euregio levert en actieve bijdrage aan de grensoverschrijdende samenwerking en het ontstaan van sociaaleconomische grensallianties. Dit vraagt een actieve betrokkenheid van alle partners; zowel overheden als kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.
Door ondertekening van een 'Memo of Understanding" hebben de burgemeesters van de 6 100.000+ gemeenten binnen de Euregio uitgesproken extra inzet te plegen op grensoverschrijdende en bovenregionale uitdagingen. Dit aantal is door het recente lidmaatschap van Apeldoorn uitgebreid tot 7.De grens overstijgende samenwerking mag zich in toenemende mate verheugen op een actievere betrokkenheid van de Nederlandse regering en de regering van Noordrijn-Westfalen (GROS governance NRW-NL). De Stuurgroep GROS-governance bestaat uit Noordrijn-Westfaalse minister Holthoff-Pförtner, staatsecretaris Knops en gouverneur Bovens. De 2e Grenzlandconferentie vindt plaats op 2 december 2020. De thema's zijn arbeidsmarkt, onderwijs, mobiliteit en veiligheid.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.