Paragrafen

Bedrijfsvoering

Vanuit het vakgebied informatie wordt gewerkt aan drie thema’s: informatiegestuurde organisatie, uitbreiding digitale dienstverlening en modernisering van de werkplek. Dit alles vanuit een robuuste basis, met bijzondere aandacht voor informatieveilgheid, privacy en auditing.

Uitbreiding digitale dienstverlening

De gemeentelijke informatievoorziening, een belangrijke basis voor de dienstverlening, wordt blijvend gemonitord en bijgesteld met het oog op continuïteit, kwaliteitsverbetering én meer doelmatigheid. Dit omvat onder andere:

  • We werken aan optimale dienstverlening met effectieve processen en informatiestromen.
  • Informatiehuishouding met betrekking tot het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hiermee sorteren we ook voor op de beoogde ondernemers-dienstverlening binnen het Programma Vitale Economie onder de noemer 'van bedrijven weten'.
  • Sturing op de kwaliteit van archivering en duurzame bewaring om de preservering en toegankelijkheid van de analoge en digitale informatie te waarborgen.
  • Aangesloten wordt bij landelijke innovaties waaronder de 'Common Ground' van VNG realisatie.
  • Om de primaire processen in de toekomst goed en veilig uit te kunnen blijven voeren is het van belang dat de processen bij ICT die de dienstverlening aan de gemeenten vormgeven beter op orde komen. Er worden hierin aanvullende investeringen gedaan. Afdeling Informatie werkt hierin samen met ICT.

Informatiegestuurde organisatie

Er wordt, naast de informatieproducten en onderzoeken die al regulier plaatsvinden zoals Staat van de Stad, gewerkt aan digitale innovaties om maatschappelijke opgaven uit onze veranderprogramma's te realiseren.

  • Het leveren, onderhouden en door ontwikkelen van monitoring (door middel van rapportages en dashboards) ten behoeve van sturing in de lijn en programmasturing.
  • Meer Open Data.
  • Nieuwe methoden en technieken in het kader van onderzoek & statistiek worden verkend; te denken aan kunstmatige intelligentie en geavanceerde analyses.
  • Werken met bijvoorbeeld sensoren en de mogelijkheden met betrekking tot het verwerken van grote hoeveelheden gegevens worden verder verkend. Waar zinvol, wordt er mee geëxperimenteerd, bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energieproductie, verbetering van de luchtkwaliteit, armoedepreventie en arbeidsstimulering.

Modernisering werkplek

  • Tijd- en plaats onafhankelijk en toch samen. Al jaren is het een ambitie. De coronacrisis zorgt voor een acute noodzaak vanuit thuis te kunnen werken en vanaf daar toch alles te kunnen doen, met collega’s en met partners van buiten de gemeente. De ontwikkeling van vaste naar geïntegreerde telefonie hoort hier ook bij.
  • De inrichting van de vaste plekken zal ook wijzigen: naast de anderhalvemeterwerkplek zal een werkplek gerealiseerd worden die naadloos aansluit op de mobiele werkplek.

Informatieveiligheid, privacy & auditing

De gemeente heeft steeds meer gegevens. Enerzijds gaat het hier om persoonsgegevens. Inwoners mogen erop vertrouwen dat hun privacy bij ons geborgd is: we gaan goed om met gegevens en vragen alleen wat nodig is. Anderzijds hebben we veel informatiestromen die belangrijk zijn voor de continuïteit van onze bedrijfsvoering en dus veilig moeten zijn. De veranderende wetgeving zorgt ook voor aanpassingen in ons informatiebeleid. Met auditing wordt aantoonbaar gemaakt dat de gemeente hierop in control is.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54