Paragrafen

Bedrijfsvoering

Inclusieve communicatie

Arnhem is een zeer diverse stad. We staan hoog in de lijst van gemeenten met veel verschillende nationaliteiten. De inkomens-, gezondheids- en opleidingsverschillen zijn groot. In zo'n diverse stad is het belangrijk dat we elkaar begrijpen en dat de inwoners snappen wat de gemeente bedoelt of van hen vraagt. Maar ook vice versa: voelen inwoners zich gehoord? Communicatie waarbij iedereen zich gezien en begrepen voelt, is daarom van groot belang. Zo kunnen we voorkomen dat onbedoeld gevoelens van uitsluiting of het versterken van vooroordelen tussen (groepen) inwoners ontstaan. Taal is constant in ontwikkeling. Woorden evolueren en het gebruik ervan moet meebewegen. Genderneutraal en onbevooroordeeld taalgebruik is een manier om afstand te nemen van verouderde opvattingen over mannen, vrouwen, personen met een handicap en andere groepen in de samenleving. De taal (en het niveau) die je als organisatie 'spreekt' is daarom van groot belang.

Inclusiever communiceren en het kiezen van het juiste medium is een proces dat mogelijk maakt dat belanghebbenden zich erkend, gerespecteerd en deelgenoot voelen van de kwestie waar de communicatie zich op richt.

Inclusieve communicatie binnen de gemeentelijke organisatie
Werken aan een inclusieve organisatie betekent dat we ook naar onze communicatie kijken en bepalen hoe we inclusiever kunnen communiceren als gemeente.
We hebben binnen de ambtelijke organisatie te maken met diverse clusters, programma's, afdelingen en projecten en met een diverse samenstelling van medewerkers. Iedereen communiceert op zijn eigen manier, via de eigen kanalen en vertaalt dat door in documentatie, zoals visie-, project- en programmaplannen, nota's, besluiten, brieven en e-mails. Door medewerkers meer bewust te maken van de wijze waarop je kunt communiceren en de richtlijnen die de organisatie hiervoor hanteert, sluit de communicatie beter aan bij medewerkers en daardoor ook bij inwoners en/of partners.

Inclusieve communicatie naar inwoners
Op dit moment communiceren we op diverse manieren en via verschillende media naar inwoners en andere doelgroepen. Het gaat hierbij om alle vormen van communicatie: online, maar ook in schrift, over de telefoon, via de e-mail en face-to-face.
Een gezonde, inclusieve werkplek begint met een inclusief gebruik van taal en beeldmateriaal waaruit diversiteit spreekt, zonder (onbedoelde) vooroordelen. Via onze woord- en beeldkeuze kunnen we helpen ervoor te zorgen dat geen enkele groep zich uitgesloten, gediscrimineerd of niet welkom voelt.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54