Samenvattend beeld
De paragraaf geeft voor de verschillende kapitaalgoederen inzicht in geldende kaders, ambitieniveau van het
onderhoud, feitelijke onderhoudssituatie en geplande inzet voor de komende jaren.
Met uitzondering van het centrum en de winkelcentra is het onderhoud sober en doelmatig te noemen waarbij met
zo weinig mogelijk middelen de stad schoon heel en veilig wordt gehouden.
Er is sprake van toename van het te onderhouden areaal, waarvoor extra onderhoudsmiddelen
noodzakelijk zijn. Daarom wordt in deze begroting een bedrag gereserveerd voor areaal-ontwikkeling.
Bij het uitvoeren van groot onderhoud is er steeds meer aandacht voor klimaatadaptatie, duurzaamheid en
circulair inkopen. Hoe dit wordt ingevuld is te vinden in het stedelijk programma Wonen en leefomgeving (S12).
De beleidsmatige invulling voor de kapitaalgoederen die een relatie hebben met mobiliteit (zoals verhardingen,
verkeersvoorzieningen openbare verlichting en kunstwerken) is te vinden in programma Bereikbaarheid (S02).
Met gerichte en integrale programmering van het groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte worden
de beschikbare middelen zo goed, duurzaam en efficiënt mogelijk ingezet.
Door het organiseren van ontwerpateliers bij nieuwe ontwikkelingen, waarbij beheerders meedenken over de te
realiseren inrichting, komt er op een zo vroeg mogelijk moment zicht op de kosten van het beheer en onderhoud
van de (ver)nieuw(d)e openbare ruimte (beheerbewust ontwerpen).
In 2021 zullen alle beheerplannen die betrekking hebben op de openbare ruimte volgens een nieuwe uniforme systematiek worden geactualiseerd.
Overzicht basisniveaus onderhoudsobjecten
centrum | winkel centra | wijken | bedrijfs terreinen | bossen/ parken | hoofdinfra | fietspaden | |
groen | A | A | B/C | B/C | B | ||
speelvoorzieningen | B | B | B | B | B | ||
recreatievoorzieningen | A | A | B | B | B | ||
verhardingen | A | A | C/D * | B | B | B | A/B |
verkeersvoorzieningen | B | B | B | B | B | B | B |
kunstwerken | B | B | B | B | B | B | B |
beeldende kunst | B | B | B | B | B | B | B |
zwerfvuil en onkruid | A | A | C | C | B | C | C |
overige stadsreiniging | A | A | C | C | B | C | C |
openbare verlichting | B | B | B | B | B | B | B |
riolering | B | B | B | B | B | B | B |
water | B | B | B | B | B |
In deze begroting zijn structureel middelen gereserveerd om lokaal van deze tabel af te kunnen wijken wanneer daarmee kansen gepakt kunnen worden om de leefbaarheid, klimaatadaptatie en biodiversiteit te verbeteren.
Herstelagenda coronacrisis
Gezien de grote impact van de coronacrisis is in deze begroting ruimte gezocht om gericht een aantal herstel- en versterkingsinvesteringen mogelijk te maken die de verwachte effecten van de coronacrisis kunnen verzachten, vermijden of tegengaan. Eén van deze maatregelen is het anticyclisch investeren. Hierbij worden de gemeentelijke investeringen die bijdragen aan grote opgaven, zoals energietransitie en klimaatadaptatie, in deze periode van economische recessie juist vergroot. Dit geeft ook sturing aan het inzetten van middelen voor de reguliere onderhoudsopgaven.