Gemeenschappelijke regeling
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
450.000
Per 31-12-2020 €
1.800.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
1.959.000
Per 31-12-2020 €
1.688.600
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te hebben voeren de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, buiten de kwartaalgesprekken om, gedurende 2021, 4 maal per jaar overleg.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. In navolging van 2020 waar we stappen hebben gezet in werkwijze en gezamenlijk opdrachtgeverschap wordt hier in 2021 vervolg aan gegeven. De afstemming tussen de teams Leefomgeving en het Sportbedrijf komt op gang, het opdrachtgeverschap wordt meer gestroomlijnd. De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog steeds ontwikkelen, het vraagt nog nadere aandacht met betrekking tot de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten is nog nihil. Zowel in de beschikking subsidieverlening 2019 als in de kwartaalrapportages is er nadruk gelegd op de financiële functie en rapportages van het sportbedrijf. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten. Dit is echter nog niet volgens verwachting. In 2020 hebben we helaas weinig voortgang kunnen boeken op dit onderdeel. Voor 2021 zal de focus komen te liggen bij, inhoudelijk logische product/dienstgroepen met bijhorende activiteiten en daaraan gekoppelde financieel inzicht, ter verbetering van de sturing door de opdrachtgever.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf.
De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekeningen waren onvoldoende. Inmiddels is mede door het resultaat van 2018 de algemene reserve van het Sportbedrijf vergroot tot het afgesproken en gewenste niveau. In dit opzicht staat het Sportbedrijf er een stuk beter voor dan voorgaande jaren.
Ondanks dat het financiële resultaat beter is over 2019 dan begroot, is met name inzicht in de financiële ontwikkeling een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten. Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het betreft hier een samenspel van vraagstelling in combinatie met beantwoording van de vragen. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Dus ook na drie jaar als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening nog in ontwikkeling. Dit zal zoals hierboven vermeld, de nadrukkelijke aandacht hebben in 2021.
Er is gebleken dat de verwachtingen en opvattingen van de gemeente en het sportbedrijf op een aantal punten redelijk ver uit elkaar liggen. Ook zijn op een aantal thema's in het verleden onvoldoende duidelijke afspraken gemaakt. In 2019/2020 is van buiten de gemeente Arnhem een tijdelijk opdrachtgever aangetrokken met als opdracht om deze verwachtingen naar elkaar op één lijn te krijgen en waar nodig aanvullende afspraken te maken. Dit proces heeft geleid tot een aantal verbeterpunten en aanbevelingen. In 2021 zetten we dit proces voort.
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
7.368.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
43.158.999
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
16.729.000
Ontwikkelingen
GGD Gelderland Midden is een centrale partij in de uitvoering van maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. De extra inzet, vooral in het kader van bron- en contactonderzoek, vraagt een grote inspanning van de organisatie en zal ook in 2021 nog aanpassingen met zich meebrengen in de gebruikelijke dienstverlening. Met VNG en GGD GHOR Nederland is het Rijk overeengekomen dat de extra kosten die door GGD's en Veiligheidsregio's worden gemaakt volledig worden gecompenseerd.
Voor Brandweer en Crisisbeheersing (inclusief de gemeentelijke taak voor de Bevolkingszorg) zijn voor de komende jaren beleidsplannen vastgesteld die worden geïmplementeerd.
Er vindt een verkenning plaats naar een actualisatie van de verdeelsleutels waar het de gemeentelijke bekostiging betreft voor VGGM.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Besloten Vennootschap
- Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
450.000
Per 31-12-2020 €
1.800.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
1.959.000
Per 31-12-2020 €
1.688.600
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te hebben voeren de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, buiten de kwartaalgesprekken om, gedurende 2021, 4 maal per jaar overleg.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. In navolging van 2020 waar we stappen hebben gezet in werkwijze en gezamenlijk opdrachtgeverschap wordt hier in 2021 vervolg aan gegeven. De afstemming tussen de teams Leefomgeving en het Sportbedrijf komt op gang, het opdrachtgeverschap wordt meer gestroomlijnd. De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog steeds ontwikkelen, het vraagt nog nadere aandacht met betrekking tot de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten is nog nihil. Zowel in de beschikking subsidieverlening 2019 als in de kwartaalrapportages is er nadruk gelegd op de financiële functie en rapportages van het sportbedrijf. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten. Dit is echter nog niet volgens verwachting. In 2020 hebben we helaas weinig voortgang kunnen boeken op dit onderdeel. Voor 2021 zal de focus komen te liggen bij, inhoudelijk logische product/dienstgroepen met bijhorende activiteiten en daaraan gekoppelde financieel inzicht, ter verbetering van de sturing door de opdrachtgever.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf.
De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekeningen waren onvoldoende. Inmiddels is mede door het resultaat van 2018 de algemene reserve van het Sportbedrijf vergroot tot het afgesproken en gewenste niveau. In dit opzicht staat het Sportbedrijf er een stuk beter voor dan voorgaande jaren.
Ondanks dat het financiële resultaat beter is over 2019 dan begroot, is met name inzicht in de financiële ontwikkeling een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten. Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het betreft hier een samenspel van vraagstelling in combinatie met beantwoording van de vragen. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Dus ook na drie jaar als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening nog in ontwikkeling. Dit zal zoals hierboven vermeld, de nadrukkelijke aandacht hebben in 2021.
Er is gebleken dat de verwachtingen en opvattingen van de gemeente en het sportbedrijf op een aantal punten redelijk ver uit elkaar liggen. Ook zijn op een aantal thema's in het verleden onvoldoende duidelijke afspraken gemaakt. In 2019/2020 is van buiten de gemeente Arnhem een tijdelijk opdrachtgever aangetrokken met als opdracht om deze verwachtingen naar elkaar op één lijn te krijgen en waar nodig aanvullende afspraken te maken. Dit proces heeft geleid tot een aantal verbeterpunten en aanbevelingen. In 2021 zetten we dit proces voort.
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
7.368.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
43.158.999
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
16.729.000
Ontwikkelingen
GGD Gelderland Midden is een centrale partij in de uitvoering van maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. De extra inzet, vooral in het kader van bron- en contactonderzoek, vraagt een grote inspanning van de organisatie en zal ook in 2021 nog aanpassingen met zich meebrengen in de gebruikelijke dienstverlening. Met VNG en GGD GHOR Nederland is het Rijk overeengekomen dat de extra kosten die door GGD's en Veiligheidsregio's worden gemaakt volledig worden gecompenseerd.
Voor Brandweer en Crisisbeheersing (inclusief de gemeentelijke taak voor de Bevolkingszorg) zijn voor de komende jaren beleidsplannen vastgesteld die worden geïmplementeerd.
Er vindt een verkenning plaats naar een actualisatie van de verdeelsleutels waar het de gemeentelijke bekostiging betreft voor VGGM.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.