Ambities | Doelen | Inspanningen |
---|---|---|
Onderwijs: Arnhemmers met dezelfde talenten hebben dezelfde kansen (inclusief onderwijshuisvesting) | ||
Alle kinderen in Arnhem kunnen het onderwijs volgen dat past bij hun mogelijkheden en talenten. Passend onderwijs is op ieder niveau beschikbaar, te beginnen bij de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk. Kinderen maken een goede start en hebben daar hun leven lang profijt van. Preventieve maatregelen worden ontwikkeld en ingezet voor vroegsignalering en later om schooluitval te voorkomen en jongeren een goede aansluiting te bieden op de arbeidsmarkt. | ||
Een goede startpositie op school | ||
Investeringen in de eerste levensjaren van een kind zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling. | ||
Doorontwikkeling passende kinderopvang, ontwikkelrecht en onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | ||
Voor VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) en het ontwikkelrecht kunnen begin 2021 alle peuters 16 uur per week komen. We lopen hiermee voor op landelijke ontwikkelingen. Speerpunten voor komende jaren zijn dat nog meer peuters gebruik maken van het ontwikkelrecht en de kwaliteit van de VVE-opvang verder wordt versterkt. | ||
Aansluiting passend onderwijs en jeugdhulp | ||
Ieder kind heeft recht op een passende plek in het onderwijs. Sommige kinderen hebben hier extra ondersteuning en zorg bij nodig. In 2020 zijn afspraken gemaakt tussen onderwijs en wijkcoaches over de inzet van jeugdhulp op school. Er blijf aandacht nodig voor de afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp. Er is sprake van een grijs gebied. | ||
Goede toekomstbestendige (onderwijs)huisvesting | ||
Na bestuurlijke vaststelling van het Integraal HuisvestingsPlan voor het basisonderwijs en het vastgestelde jaarprogramma primair onderwijs 2020 loopt de uitvoering van de huisvestingsprojecten gestaag door. De projecten bevinden zich in verschillende fasen. De inzet op onderwijshuisvesting draagt optimaal bij aan kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs. Volgens planning zal in 2021 de nieuwbouw van Confetti in Schuytgraaf gereed zijn. Daarnaast zal in hetzelfde jaar de uitbreiding van de Pieter Jongelingschool, Jozef Sarto en Panorama gereed komen. Tevens zal volgend jaar een aantal nieuwbouw- en uitbreidingsprojecten (KC Vredenburg, Piramide, Jozefschool, Ibn-i Sina en Parkschool, Mozaïek en Johannes) worden opgestart. Goede luchtkwaliteit is, zeker in tijden van corona, van belang. We staan in nauw contact met de scholen en zullen samen met scholen zoeken naar een oplossing als scholen hun verantwoordelijkheid voor goede luchtkwaliteit niet op zich kunnen nemen (motie 20M189g Gezonde scholen). | ||
Kansen voor de toekomst | ||
We willen schooluitval verder terugbrengen. Voor jongeren in kwetsbare posities ontwikkelen we een sluitende aanpak tot 27 jaar, zodat voorkomen wordt dat jongeren tussen wal en schip vallen. Voor volwassenen pakken we laaggeletterdheid aan. Jongeren worden eigentijds en betekenisvol opgeleid voor de arbeidsmarkt van morgen en als burgers die bijdragen aan de maatschappij. Via de Citydeal Kennismaken bieden we jongeren bijvoorbeeld innovatief onderwijs middenin de maatschappij aan en benutten we de kennis van studenten bij het oplossen van maatschappelijke problemen. We zetten in op een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, zodat jongeren het beste uit zichzelf kunnen halen. | ||
Nieuw plan voorkomen voortijdig schoolverlaten (VSV) | ||
Met ingang van 2021 gaat het nieuwe plan van aanpak voorkomen voortijdig schoolverlaten in. | ||
Ontwikkelen van integrale aanpak kwetsbare jongeren tot 27 jaar | ||
Jongeren in een kwetsbare positie willen we zo optimaal mogelijk begeleiden naar zelfstandigheid. Voor hen ontwikkelen we een sluitende aanpak tot 27 jaar. Zodat de jongeren niet tussen wal en schip vallen. |