Stedelijke programma's

Onderwijs

Ambities

Doelen

Inspanningen

Onderwijs: Arnhemmers met dezelfde talenten hebben dezelfde kansen (inclusief onderwijshuisvesting)

Alle kinderen in Arnhem kunnen het onderwijs volgen dat past bij hun mogelijkheden en talenten. Passend onderwijs is op ieder niveau beschikbaar, te beginnen bij de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk. Kinderen maken een goede start en hebben daar hun leven lang profijt van. Preventieve maatregelen worden ontwikkeld en ingezet voor vroegsignalering en later om schooluitval te voorkomen en jongeren een goede aansluiting te bieden op de arbeidsmarkt.

Een goede startpositie op school

Investeringen in de eerste levensjaren van een kind zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling.
Kinderen met een achterstand worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en goed voorbereid op het reguliere onderwijs. Dit gebeurt in de voorschoolse periode in de peuterspeelzalen en de kinderopvang. Deze locaties zijn verder inclusieve locaties, alle kinderen zijn welkom en krijgen er een passend aanbod.
Als kinderen onverhoopt toch met een achterstand aan het onderwijs beginnen, wordt extra ondersteuning geboden om de onderwijskansen van deze kinderen te vergroten. Zo kent Arnhem twee locaties in de stad waar de mogelijkheid is voor asielzoekerskinderen en kinderen van arbeidsmigranten om onderwijs te volgen. Op meerdere scholen zijn er taalschakelklassen. Daarnaast kent Arnhem een Zomer- en Weekendschool en zet Arnhem extra in, met het plan Arnhemse Aanpak Onderwijs, om de gevolgen van de lockdown door corona te herstellen.

Doorontwikkeling passende kinderopvang, ontwikkelrecht en onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

Voor VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) en het ontwikkelrecht kunnen begin 2021 alle peuters 16 uur per week komen. We lopen hiermee voor op landelijke ontwikkelingen. Speerpunten voor komende jaren zijn dat nog meer peuters gebruik maken van het ontwikkelrecht en de kwaliteit van de VVE-opvang verder wordt versterkt.
Met Passende Kinderopvang werken we aan inclusieve kinderopvang in de stad. Een stad waar kinderen met een ondersteuningsbehoefte niet naar een specialistisch kinderdagverblijf gaan, maar in hun eigen wijk naar een reguliere kinderopvang kunnen en de specialistische ondersteuning daar wordt geboden. Dit willen we verder uitbreiden naar de buitenschoolse opvang.
Onderwijsachterstandenbeleid op de scholen wordt uitgebreid, in 2020 zijn we gestart met een aangepaste verdeling van de OAB-middelen over de scholen en zijn er 25 in plaats van 12 OAB-scholen.

Aansluiting passend onderwijs en jeugdhulp

Ieder kind heeft recht op een passende plek in het onderwijs. Sommige kinderen hebben hier extra ondersteuning en zorg bij nodig. In 2020 zijn afspraken gemaakt tussen onderwijs en wijkcoaches over de inzet van jeugdhulp op school. Er blijf aandacht nodig voor de afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp. Er is sprake van een grijs gebied.

Goede toekomstbestendige (onderwijs)huisvesting

Na bestuurlijke vaststelling van het Integraal HuisvestingsPlan voor het basisonderwijs en het vastgestelde jaarprogramma primair onderwijs 2020 loopt de uitvoering van de huisvestingsprojecten gestaag door. De projecten bevinden zich in verschillende fasen. De inzet op onderwijshuisvesting draagt optimaal bij aan kwalitatief goed en toekomstgericht onderwijs. Volgens planning zal in 2021 de nieuwbouw van Confetti in Schuytgraaf gereed zijn. Daarnaast zal in hetzelfde jaar de uitbreiding van de Pieter Jongelingschool, Jozef Sarto en Panorama gereed komen. Tevens zal volgend jaar een aantal nieuwbouw- en uitbreidingsprojecten (KC Vredenburg, Piramide, Jozefschool, Ibn-i Sina en Parkschool, Mozaïek en Johannes) worden opgestart. Goede luchtkwaliteit is, zeker in tijden van corona, van belang. We staan in nauw contact met de scholen en zullen samen met scholen zoeken naar een oplossing als scholen hun verantwoordelijkheid voor goede luchtkwaliteit niet op zich kunnen nemen (motie 20M189g Gezonde scholen).

Kansen voor de toekomst

We willen schooluitval verder terugbrengen. Voor jongeren in kwetsbare posities ontwikkelen we een sluitende aanpak tot 27 jaar, zodat voorkomen wordt dat jongeren tussen wal en schip vallen. Voor volwassenen pakken we laaggeletterdheid aan. Jongeren worden eigentijds en betekenisvol opgeleid voor de arbeidsmarkt van morgen en als burgers die bijdragen aan de maatschappij. Via de Citydeal Kennismaken bieden we jongeren bijvoorbeeld innovatief onderwijs middenin de maatschappij aan en benutten we de kennis van studenten bij het oplossen van maatschappelijke problemen. We zetten in op een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, zodat jongeren het beste uit zichzelf kunnen halen.

Nieuw plan voorkomen voortijdig schoolverlaten (VSV)

Met ingang van 2021 gaat het nieuwe plan van aanpak voorkomen voortijdig schoolverlaten in.
De doelstelling van het nieuwe plan is om de recente (voorlopige) daling van het VSV-cijfer door te laten zetten maar ook stevigere kwalitatieve afspraken te maken met andere betrokken partijen in het VSV-netwerk. De school krijgt binnen de aanpak een centrale plek toebedeeld in het VSV-netwerk. Daarnaast wordt er meer aandacht besteed aan de integraliteit van de inzet, samenhang met andere programma's en de verschillende leefgebieden van jongeren (school, thuis, leefomgeving).
Om de doelstellingen te bereiken zetten we de Subsidieregeling aanpak voorkomen voortijdig schoolverlaten Arnhem 2021-2024 in. In deze subsidieregeling nemen we criteria op die betrekking hebben op de doelgroep die we met de aanpak willen bereiken en op de samenwerking met ouders en netwerkpartners. Ook zetten we in op de evaluatie en monitoring van projecten die worden gefinancierd uit het VSV-budget.
De subsidieregeling is het instrument van de gemeente Arnhem om meer grip te krijgen op deze complexe problematiek. Ook maken we met de subsidieregeling inzichtelijk en transparant op welke wijze de beschikbare middelen worden ingezet.
We zetten in op het verstevigen van het VSV-netwerk. Twee maal per jaar vindt er een VSV-netwerkbijeenkomst plaats met alle betrokken partijen in de stad. Naast de kwantitatieve VSV-analyse ontvangt de gemeenteraad met ingang van 2021 jaarlijks ook een kwalitatieve analyse van de lokale VSV-aanpak.

Ontwikkelen van integrale aanpak kwetsbare jongeren tot 27 jaar

Jongeren in een kwetsbare positie willen we zo optimaal mogelijk begeleiden naar zelfstandigheid. Voor hen ontwikkelen we een sluitende aanpak tot 27 jaar. Zodat de jongeren niet tussen wal en schip vallen.
We bieden de ondersteuning die nodig is, ondersteuning die niet begint of eindigt bij het 18e levensjaar.
Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld met partners een doorlopende lijn van school naar werk voor deze jongeren en ontwikkelen we een intensieve maatwerkaanpak werkloze jongeren om hen toe te leiden naar school of werk.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 14:20:45 met de export van 11/17/2020 14:07:54