Besloten Vennootschappen
- Besloten Vennootschappen Facility Point
Facility Point
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S03 Economie
Doel verbonden partij
Voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 is destijds Facility Point Arnhem opgericht, een onderneming die (al dan niet tijdelijke) kleinschalige huisvesting en facilitaire diensten biedt aan startende en kleine bedrijven.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigd als aandeelhouder.
Financieel belang
De gemeente bezit 37,5% van de aandelen in Facility Point.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.998.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
1.745.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Besloten Vennootschappen Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. De Gemeente Arnhem heeft een borgstelling afgegeven van € 4.000.000 voor een financieringsovereenkomst tussen Scalabor en de Bank Nederlandse Gemeenten lopende tot 26 februari 2021.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
5.202.847
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
5.313.153
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Voor 2021 en verder zien wij de volgende ontwikkeling:
- aflopen van de termijn van het huidige aanwijsbesluit van gemeenten voor de SW-medewerkers en nieuwe besluitvorming daarop;
- snelle terugloop van het aantal SW-medewerkers (door pensionering e.d.);
- mogelijke invloed van corona op het behouden van het werk.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Bij start van het bedrijf hebben gemeenten Scalabor aangewezen als begeleider van de SW-medewerkers. Het aanwijsbesluit had een looptijd van 5 jaar, waarbij een jaar voor afloop bekend moet zijn hoe gemeenten verder gaan. Dit is een onzekere factor voor het bedrijf, waarbij eventueel risico in geval van het niet verlengen van de aanwijzing (en de dan benodigde afbouw van het bedrijf) volledig bij het bedrijf / de aandeelhouder ligt.
Vanuit de module WGSW van MGR, waar het feitelijk werkgeverschap voor de SW-medewerkers is belegd is reeds nu gestart met de zorgvuldige voorbereiding van het besluitvormingsproces. Om op die manier gemeenten te begeleiden in een tijdig en goed afgewogen besluit, waar mogelijk vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Het aantal SW-medewerkers loopt komende jaren flink terug. Als Arnhem - conform de uitgangspunten bij de oprichting - de werkgelegenheid die het bedrijf biedt zoveel mogelijk wil benutten voor het ondersteunen van mensen die anders niet of moeilijk aan het werk komen, zal een doorontwikkeling gemaakt moeten worden in de samenwerking met Scalabor. Dit betekent naast het inzetten op arbeidsontwikkeltrajecten ook inzetten op het volgens de mogelijkheden van de participatiewet andere vormen van werk. De werkbrigade zoals nu voorgesteld in herstelplan en begroting is een eerste essentiële stap die richting op. Inzet is hiermee werkgelegenheid te behouden en Arnhemmers voor langere tijd perspectief op (doorstroom naar) werk te bieden.
- Besloten Vennootschappen Sportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
Het sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem benut de kracht van beide, voor een beter welzijn van de stad.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
450.000
Per 31-12-2020 €
1.800.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
1.959.000
Per 31-12-2020 €
1.688.600
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Om de verwachtingen over en weer beter in beeld te hebben voeren de gemeente als eigenaar en opdrachtgever en het sportbedrijf gezamenlijk, buiten de kwartaalgesprekken om, gedurende 2021, 4 maal per jaar overleg.
De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. In navolging van 2020 waar we stappen hebben gezet in werkwijze en gezamenlijk opdrachtgeverschap wordt hier in 2021 vervolg aan gegeven. De afstemming tussen de teams Leefomgeving en het Sportbedrijf komt op gang, het opdrachtgeverschap wordt meer gestroomlijnd. De financiële functie binnen het Sportbedrijf moet zich nog steeds ontwikkelen, het vraagt nog nadere aandacht met betrekking tot de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat. Ook het inzicht in de kostprijs van de producten is nog nihil. Zowel in de beschikking subsidieverlening 2019 als in de kwartaalrapportages is er nadruk gelegd op de financiële functie en rapportages van het sportbedrijf. In het tweede kwartaal 2019 is het sportbedrijf gekomen met een eerste aanzet ten aanzien van de kostprijs van de verschillende producten. Dit is echter nog niet volgens verwachting. In 2020 hebben we helaas weinig voortgang kunnen boeken op dit onderdeel. Voor 2021 zal de focus komen te liggen bij, inhoudelijk logische product/dienstgroepen met bijhorende activiteiten en daaraan gekoppelde financieel inzicht, ter verbetering van de sturing door de opdrachtgever.
Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf.
De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekeningen waren onvoldoende. Inmiddels is mede door het resultaat van 2018 de algemene reserve van het Sportbedrijf vergroot tot het afgesproken en gewenste niveau. In dit opzicht staat het Sportbedrijf er een stuk beter voor dan voorgaande jaren.
Ondanks dat het financiële resultaat beter is over 2019 dan begroot, is met name inzicht in de financiële ontwikkeling een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten. Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.
De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in ontwikkeling. Het betreft hier een samenspel van vraagstelling in combinatie met beantwoording van de vragen. Het sportbedrijf heeft in de kwartaalrapportages steeds conform afgesproken format gerapporteerd. Over de kwaliteit en met name over de (on-)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt nog met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Dus ook na drie jaar als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening nog in ontwikkeling. Dit zal zoals hierboven vermeld, de nadrukkelijke aandacht hebben in 2021.
Er is gebleken dat de verwachtingen en opvattingen van de gemeente en het sportbedrijf op een aantal punten redelijk ver uit elkaar liggen. Ook zijn op een aantal thema's in het verleden onvoldoende duidelijke afspraken gemaakt. In 2019/2020 is van buiten de gemeente Arnhem een tijdelijk opdrachtgever aangetrokken met als opdracht om deze verwachtingen naar elkaar op één lijn te krijgen en waar nodig aanvullende afspraken te maken. Dit proces heeft geleid tot een aantal verbeterpunten en aanbevelingen. In 2021 zetten we dit proces voort.
- Besloten Vennootschappen B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied
B.V. Recreatiemaatschappij Overbetuwe
Vestigingsplaats
Kerk - Avezaath
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S03 Economie
Doel verbonden partij
Ontwikkeling, exploiteren en onderhouden van toeristische dag recreatieve infrastructuur in het rivierengebied.
Deelnemers in samenwerking
Natuur- en Recreatieschap Lingengebied, recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal, Recreatieschap Overbetuwe en Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
Vanuit gemeente Arnhem participeren wethouder De Vroome en raadslid Manders in het Algemeen bestuur van Recreatieschap Overbetuwe
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
27.000.000
Per 31-12-2020 €
27.000.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
In 2021 zijn de belangrijkste ontwikkelingen de volgende:
Rijkerswoerdse Plassen:
- De lodges; het plan om lodges te plaatsen bij de Rijkerswoerdse Plassen loopt in 2020 en 2021 door. Er is gewerkt aan de wijziging van het bestemmingsplan (Overbetuwe). Dit zal in 2020 vastgesteld moeten worden waarna de ontwikkeling verder kan.Zeegbos:
- Het onderhoud wordt op basisniveau gehouden.
- Een deel van de erfpacht ligt bij het recreatieschap. Het andere deel ligt bij Staatsbosbeheer.
- Vanuit bewoners bestaat de wens om meer betrokken te zijn bij het bos.Risico: bij de verzelfstandiging is er een vermogen meegegeven, waar uit het rendement ervan de jaarlijkse exploitatielasten moeten worden bekostigd.
het risico is dat het rendement lager is dan de benodigde gelden voor de exploitatie en dus dat een deel van de exploitatielasten ongedekt blijft.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Naamloze Vennootschapen
- Naamloze Vennootschapen Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
4.887.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
144.801.998
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
-1.300
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing
Stichtingen
- Stichtingen Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
751.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
522.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Dataland zal zich per 1-1-2022 opheffen. De huidige activiteiten hebben tot doel om de werkzaakheden over te zetten naar andere overheidsinstellingen. Dit vindt in 2020 en 2021 plaats.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.102.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
16.452.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
-21.000
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
28.840.000
Ontwikkelingen
In de 2e helft van 2018 zijn een tweetal onderzoeken uitgevoerd om de stand van zaken binnen De Connectie en de informatievoorzieningsketen als geheel in kaart te brengen. Beide onderzoeken onderschrijven elkaars resultaten en plaatsen de doelen uit het bedrijfsplan in een andere context. Uit onderzoek blijkt onder andere dat bij samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is geen rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’. In afstemming met de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden heeft De Connectie het ontwikkelperspectief 2020-2024 opgesteld. Het ontwikkelperspectief is vertaald naar de programma’s uit deze meerjarenbegroting 2021-2024.
Hierdoor wordt het onderdeel van de beleidscyclus van De Connectie. Het ontwikkel-perspectief is een stip op de horizon. Het beschrijft de richting en geeft inzicht in welke stappen De Connectie neemt om de komende jaren een volwassen organisatie te worden. Dit gebeurt op basis van drie fases. De eerste fase is de basis op orde krijgen, deze fase is volop bezig. Er zijn bijvoorbeeld al flinke stappen gezet in de verbetering van de ICT-dienstverlening. Dit wordt de komende jaren voortgezet.Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie in die volop in ontwikkeling is en waar de komende jaren veel moet gebeuren. Het is evident dat beheersing en control hierin belangrijk zijn. De beheersing is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. Het bestuur, het OGO (opdrachtgeversoverleg) en de demandorganisatie zijn hierin belangrijke gremia waarin sturing en beheersing nadrukkelijk terugkomen. Het controllersoverleg vervult hierin een belangrijke adviesrol ten aanzien van de P&C-producten van De Connectie.
In de verschillende gremia worden ook de risico's die gepaard gaan met de transitie van De Connectie besproken. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met De Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door De Connectie zelf.Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. De beschreven risico's hebben voor een deel te maken met de uitgevoerde onderzoeken naar de totale ICT-keten van De Connectie. In samenspraak met de drie gemeenten zijn er negen verbeterpaden opgesteld die ertoe moeten leiden dat: 1. Het gewenste niveau van de informatievoorziening wordt bereikt (basis op orde). 2. De governancestructuur verder wordt ingericht waarbij afspraken worden vastgelegd over rollen, verantwoordelijkheden en de wijze van samenwerking.
De in 2020 opgestelde en voor een groot deel ingevoerde verbetermaatregelen hebben een risico verlagend effect tot gevolg, zoals de uitvoering van het programma 1!Connect om de basis bij ICT op orde te krijgen en de herziening van de governancestructuur. In 2021 ligt de focus naast het op orde krijgen van de basis op het doorgroeien naar een servicegerichte organisatie, waarbij de klant centraal staat centraal. Om die reden zijn de welbekende 4K’s uitgebreid met een extra K. De ‘K’ van klant. Alle medewerkers worden de komende jaren professionals die denken en handelen vanuit de klant. - Gemeenschappelijke regelingen BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S07 Zorg
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht ten behoeve van het aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen (Avan). Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Deelnemers in samenwerking
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
7.037.811
Ontwikkelingen
Eind 2018 heeft er een (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan plaatsgevonden. Daarvan zijn in het eerste en tweede kwartaal van 2019 de resultaten en de adviezen gedeeld met alle gemeenten. Alle gemeenten hebben inmiddels besloten om deel te blijven nemen aan de BVO DRAN en een aantal gemeenten hebben tevens besloten om extra vervoer in te brengen bij de BVO DRAN. Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de nieuwe aanbesteding in volle gang en de verwachting is dat in het derde kwartaal van 2019 de aanbesteding gepubliceerd kan worden. In augustus 2020 zullen de nieuwe contracten ingaan.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een veranderende relatie met de Provincie, een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid, aanbesteding voor vervoer en callcenter en krapte op de arbeidsmarkt.
Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en 6 keer per jaar bestuurlijk overleg.
Het in 2018 verschenen knoppenplan heeft ertoe geleid dat de kostenbesparingen die mogelijk waren in regionaal verband inmiddels zijn doorgevoerd (voor zover de huidige contracten dit ook toelaat), daarnaast is een aantal zaken meegenomen in de huidige aanbesteding. Een aantal knoppen kunnen enkel door de gemeente zelf beleidsmatig worden opgepakt. - Gemeenschappelijke regelingen Euregio RijnWaal
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.650.555
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
3.614.739
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
28.000
Ontwikkelingen
2020 is het laatste jaar van de strategische Agenda 2020. Het proces is gestart om te komen tot een nieuwe Strategische Agenda 2025 die volgens planning in het 4e kwartaal van 2020 wordt vastgesteld. Vier grensuitdagingen zijn geformuleerd op basis van het interactieve proces:
• Economie en klimaatadaptatie,
• Arbeidsmarkt en onderwijs,
• Leefbaarheid,
• Euregionale identiteit.
De Euregio levert en actieve bijdrage aan de grensoverschrijdende samenwerking en het ontstaan van sociaaleconomische grensallianties. Dit vraagt een actieve betrokkenheid van alle partners; zowel overheden als kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.
Door ondertekening van een 'Memo of Understanding" hebben de burgemeesters van de 6 100.000+ gemeenten binnen de Euregio uitgesproken extra inzet te plegen op grensoverschrijdende en bovenregionale uitdagingen. Dit aantal is door het recente lidmaatschap van Apeldoorn uitgebreid tot 7.De grens overstijgende samenwerking mag zich in toenemende mate verheugen op een actievere betrokkenheid van de Nederlandse regering en de regering van Noordrijn-Westfalen (GROS governance NRW-NL). De Stuurgroep GROS-governance bestaat uit Noordrijn-Westfaalse minister Holthoff-Pförtner, staatsecretaris Knops en gouverneur Bovens. De 2e Grenzlandconferentie vindt plaats op 2 december 2020. De thema's zijn arbeidsmarkt, onderwijs, mobiliteit en veiligheid.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen GO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2021 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,88. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
1.470.646
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
303.300
Ontwikkelingen
In 2019 is door het bestuur van de regio Arnhem-Nijmegen - met instemming van de colleges van de 18 regiogemeenten - een proces ingezet om te komen tot een sterkere regio Arnhem-Nijmegen, met een gedeelde integrale visie en agenda en een bijbehorende besturing en werkwijze. In oktober 2020 wordt over dit proces besluitvorming verwacht in de raden. Ten behoeve van de beoogde nieuwe gemeenschappelijke regeling wordt een verhoging van 1,62 van de inwonersbijdrage voorgesteld. Hiermee zou de Arnhemse bijdrage per jaar voor de regio Arnhem-Nijmegen komen op €3,50 x 161.368 inw. = €564.788. Dit is inclusief de bijdrage van €1 per inwoner voor de Economic Board. Deze financiële gevolgen zijn nu nog niet zeker, immers er moet nog een raadsbesluit komen.
De versterkte regionale samenwerking moet enerzijds meer slagkracht opleveren in de aanpak van grote maatschappelijke opgaven(op het gebied van energie en duurzaamheid, wonen, bereikbaarheid en werkgelegenheid), daar waar de regionale schaal en -aanpak meerwaarde biedt. En tegelijkertijd qua besturing meer transparantie en invloed bieden voor lokale colleges en raden.(Stand van zaken juli 2020) De plannen voor de versterkte regionale samenwerking zijn in concept gereed en zijn reeds ter kennis gebracht van de colleges en raden in de regio. Er ligt een conceptvisie Groene metropoolregio; een concept regionale agenda 2021; een concept Gemeenschappelijke Regeling regio Arnhem-Nijmegen met bedrijfsplan.
Besluitvorming hierover vindt in oktober/november 2020 plaats. Pas dan zal ook de financiële doorwerking in de MJPB 2021 duidelijk zijn. Ten behoeve van de beoogde nieuwe gemeenschappelijke regeling wordt een verhoging van 1,62 van de inwonersbijdrage voorgesteld. Hiermee zou de Arnhemse bijdrage per jaar voor de regio Arnhem-Nijmegen komen op €3,50 x 161.368 inw. = €564.788. Dit is inclusief de bijdrage van €1 per inwoner voor de Economic Board. Deze financiële gevolgen zijn zoals gezegd nu nog niet zeker, immers er moet nog een raadsbesluit komen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Het versterkingsproces regionale samenwerking kan tot gevolg hebben dat de bijdrage voor de regio hoger wordt. Voorstellen en besluitvorming hierover worden dit najaar verwacht. De ontwikkelingen en de voorbereiding van de besluitvorming hierover worden nauwgezet gevolgd en gemonitord. Als het nu begrote bedrag niet toereikend is om eventuele nieuwe kosten te dekken, dan wordt dit zo spoedig gemeld. Ook zal dan een voorstel worden voorgelegd over hoe hier mee om te gaan.
- Gemeenschappelijke regelingen Lingezegen
Lingezegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015).
Deelnemers in samenwerking
Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het Algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt voor 25% bij aan de gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
5.176.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
654.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
-217.008
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
240.000
Ontwikkelingen
In 2020 wordt de realisatiefase van park Lingezegen afgerond, de basisuitrusting is gerealiseerd en de laatste investeringen in het park zijn gedaan. De begroting van 2021 is de eerste begroting van het park die volledig is gericht op het beheer van park Lingezegen.
Vanaf 2020 zal voor het beheer van het park een beroep gedaan worden op het beheerfonds van het park. Het beheerfonds is volgens de laatste berekeningen voldoende gevuld om, met de jaarlijkse bijdrage van de deelnemende gemeenten, het beheer voor de komende 28 jaar te kunnen bekostigen.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het zorgdomein (Jeugdzorg en WMO). In 2018 zijn hieraan twee modules toegevoegd: Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken). Als laatste is hieraan in 2019 de module Werkgeverschap SW toegevoegd.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken).
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
656.000
Per 31-12-2020 €
586.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
3.406.000
Per 31-12-2020 €
4.514.000
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
32.466.061
Ontwikkelingen
In 2021 zijn geen nieuwe modules voorzien. De MGR-organisatie werkt aan het verder vormgeven van de toegevoegde waarde onder andere door kennisdeling en samenwerking tussen de modules. Bij de module inkoop vinden kwaliteitsonderzoeken plaats.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
In de MGR werken 11 gemeenten in Centraal Gelderland sinds 2017 samen in het sociaal domein. Vanaf 2019 bestaat de MGR uit vier modules met daarboven een kleine beheerorganisatie, die efficiënt en kostenbewust opereert. Arnhem neemt deel aan alle modules en is in verhouding een grote 'klant' van de uitvoeringsorganisatie.
De arbeidsovereenkomsten van medewerkers met een indicatie voor de WSW zijn per 1-1-2019 bij de module van Werkgeverschap SW ondergebracht. De financiële bijdrage, die eerder via Presikhaaf Bedrijven liep, is toen in de begroting van de MGR ingebracht.
In de verschillende bestuurscommissies, waarvan Arnhemse wethouders deel uitmaken, wordt inhoudelijk gesproken en gestuurd op de modules. Ook in het DB en AB van deze gemeenschappelijke regeling heeft Arnhem een stevige stem. De MGR beschikt over een meerjarig uitvoeringsplan 2020-2023, een Meerjarenraming 2022-2024 en een uitvoeringsprogramma 2021. Over de voortgang daarvan wordt bestuurlijk periodiek gerapporteerd waardoor ook de uitvoeringsafspraken, die in dienstverleningsovereenkomsten zijn vastgelegd, kunnen worden gemonitord. - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S11 Ruimtelijke ontwikkeling
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5,5 miljoen
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
711.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
891.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
5.563.035
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen: invoering omgevingswet, invoering particulier bouwtoezicht. Outputsturing per 2020. Vervanging zaaksysteem in 2020.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De impact van de Omgevingswet is nu nog niet in te schatten maar mogelijk groot effect op takenpakket ODRA. Effect van de Wet kwaliteitsborging bouwen lijkt vooralsnog beperkt. De wet heeft een gefaseerde invoering.
De invoering outputgericht sturen en betalen per 2020 geeft een risico op onverwachte financiële effecten.
De bij omgevingsdienst ODRA onderkende risico's voor gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er regelmatig werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. ODRA levert maandelijks productiecijfers. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget, zo nodig kan worden bijgestuurd en zullen relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.
De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van ODRA. Meerdere keren per jaar worden financiële tussenrapportages van ODRA in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroller Arnhem adviseert de portefeuillehouder op deze rapportages en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.
ODRA heeft een verbeterplan voor de controlfunctie opgesteld. ODRA rapporteert de voortgang hiervan regelmatig in het bestuurlijk overleg. Belangrijkste verbeterpunten zijn het beter laten aansluiten van de P&C cyclus bij die van de gemeenten en het op orde brengen van de administratieve organisatie en bedrijfsvoering, waardoor betere sturing mogelijk is.
Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en rapporteert hier geregeld over. Door actief met komende ontwikkelingen bezig te zijn kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA.
De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de invoering van outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten. - Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S05 Cultuur
Doel verbonden partij
Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan.
Deelnemers in samenwerking
De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Met de Provincie Gelderland vinden onderhandelingen plaats over toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling.
Bestuurlijk belang
Wethouders J. van Dellen en H. de Vroome maken deel uit van het bestuur
Financieel belang
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling is in 2018 een bedrag van € 1.111
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
200.000
Per 31-12-2020 €
215.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
19.799.998
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Vanaf 2020 vindt er een nieuwe verdeling van de lumpsum plaats. Voor Arnhem betekent dit een verlaging van de bijdrage.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Deelnemers in samenwerking
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch en wethouder R. van der Zee maken deel uit van het (dagelijks) bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2018: € 11,0 mln. Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3,8 mln.
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
7.368.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
43.158.999
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
16.729.000
Ontwikkelingen
GGD Gelderland Midden is een centrale partij in de uitvoering van maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. De extra inzet, vooral in het kader van bron- en contactonderzoek, vraagt een grote inspanning van de organisatie en zal ook in 2021 nog aanpassingen met zich meebrengen in de gebruikelijke dienstverlening. Met VNG en GGD GHOR Nederland is het Rijk overeengekomen dat de extra kosten die door GGD's en Veiligheidsregio's worden gemaakt volledig worden gecompenseerd.
Voor Brandweer en Crisisbeheersing (inclusief de gemeentelijke taak voor de Bevolkingszorg) zijn voor de komende jaren beleidsplannen vastgesteld die worden geïmplementeerd.
Er vindt een verkenning plaats naar een actualisatie van de verdeelsleutels waar het de gemeentelijke bekostiging betreft voor VGGM.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Gemeenschappelijke regelingen Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering, door middel van de gemeentelijke bijdragen, van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2020 €
1.509.000
Per 31-12-2020 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2020 €
4.231.000
Per 31-12-2020 €
Financieel resultaat
Begroot voor 2021 €
Bijdrage Arnhem
Begroot voor 2021 €
Ontwikkelingen
Liquidatie van de GR Presikhaaf Bedrijven is in voorbereiding.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.